Inspiratie rond innovatief onderwijs: schoolbezoek aan de Tienerschool in Anderlecht
De Tienerschool in Anderlecht heeft er haar eerste schooljaar opzitten. Dit nieuwe concept werd opgericht om een antwoord te kunnen bieden op zowel de Brusselse superdiversiteit als op de behoefte om de overgang van lager naar secundair onderwijs te verzachten. Daarom wijzigt de Tienerschool de klassieke opdeling van telkens zes jaar in basis en secundair naar een driedeling: vier jaar lager – vier jaar Tienerschool – vier jaar secundair. Doorheen de jaren blijft de kerngroep waartoe de leerling behoort dezelfde, met doorheen het traject dezelfde mentor (titularis) en hetzelfde lerarenteam. Hiermee wil de school maximaal kunnen inzetten op de persoonlijke begeleiding van haar leerlingen en hen de ruimte geven om te groeien in zelfstandigheid. Dat laatste aspect wordt ook gestimuleerd door de manier van werken. De tieners krijgen instructiemomenten voor de kernvakken, die worden afgewisseld met persoonlijke werktijd en thematisch werk. Ze plannen zelf wanneer ze aan welk vak werken en groeien zo in autonoom werken. De leraar staat hen daarin bij als coach.
Programma
Jan Royackers begeleidde van bij de start de oprichting van de Brusselse Tienerschool. Daarbij maakte hij gebruik van zijn ervaring als leerlingenbegeleider en zijn ervaring als leerkracht in de Brusselse onderwijscontext. Ook nu is hij nog tweewekelijks aanwezig op de school voor verdere begeleiding. Hij is dus de geknipte persoon om jullie te laten kennismaken met deze nieuwe school en om kaders te bieden bij het innovatieve onderwijs dat zij bieden.
Na de rondleiding en toelichting door schoolcoördinator Winnie Smagghe gaat Jan Royackers verder in op het ontstaan van deze innovatieve school. Vervolgens staat hij vanuit het voorbeeld van de Tienerschool stil bij enkele specifieke leervragen uit deze groep, zoals de samenwerking met en leren van het basisonderwijs, brede eerste graad, accentverschuiving van cognitief naar leerlinggericht lesgeven …
Begeleiding
Jan Royackers is Master in de Romaanse talen. Hij gaf gedurende 9 jaar les en was leerlingenbegeleider. Daarna werkte hij als wetenschappelijk medewerker aan het Steunpunt Diversiteit en Leren aan de UGent en als schoolondersteuner bij Schoolmakers. Hij is mede-auteur van de e-course “Leren Differentiëren in het Secundair Onderwijs”. Vanaf september 2019 doctoreert Jan aan de Open Universiteit van Nederland over technologische ondersteuning bij onderwijsinnovatie.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 15 november 2019 |
09:30u |
16:00u |
Jan Royackers |
Tienerschool Anderlecht, Ninoofsesteenweg 369, 1070 Anderlecht |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.