Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - vierde jaar D Introductie in De Taal van Moeilijk Gedrag

Introductie in De Taal van Moeilijk Gedrag

We richten ons tijdens deze vormingsdag op de spelregels van gedrag die binnen de huidige toename van signaalgedrag bij onze leerlingen aan zet zijn. En dit met als doel om zoveel mogelijk leerlingen én leerkrachten uit overleving te houden/halen. Interdisciplinaire kennis weet dat een gedragsmatige aanpak van volgkaarten en beloningssystemen ons niet zal redden. Hoog tijd dus om ons te verdiepen in Verfijnde Pedagogiek, in datgene wat binnen de dagelijkse praktijk zijn meerwaarde al bewezen heeft. Immers, wie de taal van moeilijk gedrag spreekt, heeft toegang tot oplossingen.

Programma

Tijdens deze dag bouwen we een verhaal op met behulp van de spelregels van gedrag, vanuit interdisciplinaire, universele kennis. We maken een start om onze eigen toolbox op dergelijke manier te vergroten en verfijnen zodat je andere kaders makkelijk kan integreren, doch niet om de zoveel jaren bij je team moet gaan aankloppen met ‘weer een nieuwe aanpak’. Heel wat leerkrachten in het werkveld communiceren immers hier – terecht – allergisch voor te zijn. Een voordeel van deze toolbox is dat hij zowel preventief als curatief toepasbaar is, zowel klassikaal als individueel. We kunnen ermee aan de slag om de algemene ontwikkeling te ondersteunen, maar richten ons in het bijzonder op de toenemende uitdagingen rond gedrag en de meest complexe problematieken.

 

Doelstellingen

Na deze dag:

  • Heb je een introductie gekregen in de taal van moeilijk gedrag
  • Heb je een duidelijker zicht op welke interventies werkzaam en voldoende opbouwend zullen zijn in de dagelijkse praktijk alsook welke niet. En dit in het preventief klassikaal en individueel alsook curatief klassikaal en individueel werken met leerlingen. Steeds vanuit zorg naar leerlingen én leerkrachten.
  • Heb je kennisgemaakt met een toolbox die erop gericht is een visie en bijhorende aanpak rond gedrag in de dagelijkse onderwijspraktijk te verfijnen
  • Heb je hopelijk honger naar meer en is dit de start van een opbouwend proces waarbij moeilijk gedrag vanaf nu als communicatie, als signaalgedrag, herkend wordt en van waaruit meer toereikende antwoorden te vinden zijn.

Begeleiding

Katelijne Van Lommel is kinder- en jeugdpsychologe. Door haar verankering in de kinderpsychiatrie, het buitengewoon, gewoon en hoger onderwijs kon ze zich specialiseren in de materie van gedragsmoeilijkheden, kinderpsychiatrische problematieken, onderwijspedagogiek alsook het werken met systemen. Ze is auteur van de boeken ‘Sprekende harten, strijdende zwaarden’ en richt zich naast haar werk in onder meer het type3-onderwijs op de professionalisering van teams in onderwijs en hulpverlening.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
vrijdag 9 mei 2025 09:30u 16:00u Katelijne Van Lommel Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen