Je bent hier:   Postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs - Eerste jaar A Introductie tot kwaliteitsvolle schoolontwikkeling

Introductie tot kwaliteitsvolle schoolontwikkeling

Het kwaliteitsdecreet vraagt van de schoolleider om kwaliteit te onderzoeken en te bewaken. Maar wat betekent dit? Invulling geven aan het containerbegrip ‘kwaliteit’ en een uitgebreid begrippenkader doorgronden en hanteren vormt dan ook een essentieel onderdeel van schoolontwikkeling.
Je verkent en geeft invulling aan begrippen als kwaliteit, kwaliteitszorg, data-geïnformeerd werken, integraal werken, cyclisch werken, systematisch werken. Je bekijkt hoe ‘kwaliteitszorg’ in relatie staat tot de andere domeinen. Daarnaast zie je de mogelijkheden om het OK-kader schooleigen te maken, rekening houdend met het eigen (ped)agogisch project, en zo een gedragen, geïntegreerd en samenhangend (kwaliteits)beleid te voeren.

Werkvormen

Doceermomenten met ruimte voor vraagstelling worden afgewisseld met opdrachten per twee en in groep.

Na het volgen van deze sessie

• weet je wat het containerbegrip ‘kwaliteit’ inhoudt;
  • ken je basisaspecten van kwaliteitszorg op microniveau en mesoniveau (cyclische, integrale en systematische kwaliteitszorg, SMART, PDCA, Q5, EFQM,…) en weet je op welke manier kwaliteitszorg georganiseerd kan worden;
  • weet je wat het omschrijven van beoogde kwaliteit en het evalueren van geleverde kwaliteit – onder andere het data-geïnformeerd werken – inhoudt, en wat dit kan betekenen voor de eigen school;
  • kun je omschrijven wat het belang is van participatie en communicatie in kwaliteitszorg;
  • ben je bereid om kritisch te reflecteren over de eigen school en over de rol en de betekenis van leiderschap in duurzame kwaliteitsontwikkeling.

Gilbert Deketelaere  is voormalig beleidsondersteuner en kwaliteitscoördinator op een secundaire school, stichter SOK vzw (Schooloverstijgend Kwaliteitsnetwerk), coach en nascholer over kwaliteitszorg, auteur van “Werken aan kwaliteit op school” (Politeia).

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Deelnemers krijgen vooraf een wish list toegestuurd. Hierop kunnen ze (vrijblijvend) specifieke vragen over het onderwerp noteren. Feedback op die vragen wordt geïntegreerd in de vorming.

donderdag 5 december 2024 09:30u 16:00u Gilbert Deketelaere Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)