Introductie tot kwaliteitsvolle schoolontwikkeling
Het kwaliteitsdecreet vraagt van de schoolleider om kwaliteit te onderzoeken en te bewaken. Maar wat betekent dit? Invulling geven aan het containerbegrip ‘kwaliteit’ en een uitgebreid begrippenkader doorgronden en hanteren vormt dan ook een essentieel onderdeel van schoolontwikkeling.
Je verkent en geeft invulling aan begrippen als kwaliteit, kwaliteitszorg, data-geïnformeerd werken, integraal werken, cyclisch werken, systematisch werken. Je bekijkt hoe ‘kwaliteitszorg’ in relatie staat tot de andere domeinen. Daarnaast zie je de mogelijkheden om het OK-kader schooleigen te maken, rekening houdend met het eigen (ped)agogisch project, en zo een gedragen, geïntegreerd en samenhangend (kwaliteits)beleid te voeren.
Programma
Werkvormen
Doceermomenten met ruimte voor vraagstelling worden afgewisseld met opdrachten per twee en in groep.
Doelstellingen
Na het volgen van deze sessie
- weet je wat het containerbegrip ‘kwaliteit’ inhoudt;
- ken je basisaspecten van kwaliteitszorg op microniveau en mesoniveau (cyclische, integrale en systematische kwaliteitszorg, SMART, PDCA, Q5, EFQM,…) en weet je op welke manier kwaliteitszorg georganiseerd kan worden;
- weet je wat het omschrijven van beoogde kwaliteit en het evalueren van geleverde kwaliteit – onder andere het data-geïnformeerd werken – inhoudt, en wat dit kan betekenen voor de eigen school;
- kun je omschrijven wat het belang is van participatie en communicatie in kwaliteitszorg;
- ben je bereid om kritisch te reflecteren over de eigen school en over de rol en de betekenis van leiderschap in duurzame kwaliteitsontwikkeling.
Begeleiding
Gilbert Deketelaere is voormalig beleidsondersteuner en kwaliteitscoördinator op een secundaire school, stichter SOK vzw (Schooloverstijgend Kwaliteitsnetwerk), coach en nascholer over kwaliteitszorg, auteur van “Werken aan kwaliteit op school” (Politeia).
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Deelnemers krijgen vooraf een wish list toegestuurd. Hierop kunnen ze (vrijblijvend) specifieke vragen over het onderwerp noteren. Feedback op die vragen wordt geïntegreerd in de vorming.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 10 december 2024 |
09:30u |
16:00u |
Gilbert Deketelaere |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.