Inzicht in/uit schooleffectiviteitsonderzoek: lessen voor schoolleiders (VM) - Professionaliseren van schoolleiders (NM)
Programma
Voormiddag: Inzicht in/uit schooleffectiviteitsonderzoek: lessen voor schoolleiders
Leiderschap is een proces waarbij je een doelbewuste invloed uitoefent over anderen om hun activiteiten en relaties doelgericht te structureren. In de praktijk blijkt dat schoolleiders een zeer divers takenpakket hebben, brandjes van allerlei soorten blussen en dat ze daardoor de focus dreigen te verliezen van wat de kern van hun opdracht hoort te zijn als ze echt impact willen hebben. Deze sessie richt zich eerst op de vraag op welke thema’s leiderschap zich best richt om tot performante scholen te komen. We vertrekken daarbij van inzichten uit het zogenaamde schooleffectiviteitsonderzoek. Denk daarbij aan topics zoals het monitoren van het bereiken van de schooldoelen, het curriculum en het creëren van een leerklimaat op school. Naast ‘waar aandacht op te richten’ omvat schooleffectiviteitsonderzoek echter ook belangrijke lessen omtrent ‘hoe de aandacht te richten’. We brengen in de sessie inzichten inzake onderwijskundig, transformationeel en situationeel leiderschap samen, en nemen deze als uitgangspunt voor (zelf)reflectie en het versterken van de eigen leiderschapsaanpak.
Werkvormen
Toelichtingen afgewisseld met praktische oefeningen en vertaalslag naar de eigen schoolcontext.
Namiddag: Professionaliseren van schoolleiders
Dit schooljaar rond je het Postgraduaat Schoolbeleid af. Tijdens de namiddag maken we ruimte om vooruit te blikken en vorm te geven aan je verdere professionaliseringstraject bij CVA.
Gedurende deze drie jaar postgraduaat werd een hechte groep gevormd, waarin de ervaringsuitwisseling voor een grote meerwaarde zorgde. In ons aanbod CVA Permanente Vorming Schoolbeleid bouwen we verder op de vertrouwensrelatie die hier ontwikkeld werd. We vertrekken vanuit o.a. volgende uitgangspunten: ervaringsuitwisseling met andere schoolleiders zorgt voor sterke leerervaringen en het eigenaarschap van dit leren ligt bij de cursist en de groep. Daarom maken we per groep een programma op maat.
In deze workshop lichten we toe wat dit voor jou en je groep kan betekenen. Vervolgens gaan we aan de slag met de specifieke wensen van de deelnemers en van de groep als geheel om samen een nieuw traject uit te stippelen.
Begeleiding
Voormiddag:
Jan Vanhoof is als hoogleraar verbonden aan het Departement voor Onderwijs- en Opleidingswetenschappen (Faculteit Sociale Wetenschappen) van de Universiteit Antwerpen. Hij is er actief binnen de onderzoeksgroep EduBROn. Zijn activiteiten richten zich op kwaliteitszorg en schoolbeleid en in het bijzonder op de geïnformeerde beleidsvoering door scholen. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in onderzoek naar zelfevaluatie, informatiegebruik en leiderschap in scholen.
Namiddag:
Isabella Vinck, coördinator Centrum voor Andragogiek en coördinator schoolbeleid, CNO
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 11 februari 2025 |
09:30u |
16:00u |
Jan Vanhoof |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.