Katholieke dialoogschool (VM) - De delibererende klassenraad (NM)
Voormiddag: Katholieke dialoogschool: Van visie naar ontwikkeling: een verkenning
Vanuit praktijkcasussen ontwikkel en verhelder je het denkkader voor het werken in en aan een katholieke dialoogschool.
Je krijgt aanzetten voor de concretisering daarvan in het schoolbeleid en de schoolpraktijk.
Je verkent de rol van de directie in het proces van identiteitsontwikkeling.
Programma
Voormiddag: Katholieke dialoogschool: Van visie naar ontwikkeling: een verkenning
Je school vaart onder de vlag van de katholieke dialoogschool. Maar welke lading dekt dat nu precies?
Je toetst het schoolbeleid, de schoolpraktijk en de rol van de directie daarin aan de basisteksten over de katholieke dialoogschool.
Namiddag: de deliberende klassenraad
In dit deel gaan we in op de bevoegdheden en plichten van de delibererende klassenraad. Heeft de leerling de leerplandoelen in voldoende mate bereikt om te kunnen overgaan naar een volgend leerjaar en/of een van rechtswege geldend studiebewijs te behalen? Op deze vraag formuleert de delibererende klassenraad op het einde van het schooljaar een antwoord. Op dat moment komt heel veel samen, in de eerste plaats de resultaten en begeleiding van de leerling doorheen het schooljaar. Maar ook “het recht” komt binnen in de school. Beslissingen moeten goed gemotiveerd kunnen worden. We staan ook stil bij reglementaire bepalingen over de samenstelling van de delibererende klassenraad.
Werkvormen namiddag
Uiteenzetting met powerpointpresentatie met veel ruimte voor interactie (vraagstelling, gedachtewisseling …). Van de deelnemers wordt bijgevolg een actieve participatie verwacht.
Doelstellingen
Doelstellingen Katholieke dialoogschool (voormiddag):
- Je hebt inzicht in het denkkader voor het werken in en aan een katholieke dialoogschool.
- Je beschikt over aanzetten voor de concretisering daarvan in het schoolbeleid en de schoolpraktijk.
- Je kan de rol van de directie in het proces van identiteitsontwikkeling concreet maken.
Doelstellingen Delibererende klassenraad (namiddag):
Je bent in staat om delibererende klassenraden voor te zitten met voldoende aandacht voor de pedagogische én juridische contextfactoren.
Begeleiding
Voormiddag: Katholieke dialoogschool
Christa Damen, pedagogische begeleider Identiteit, Vicariale dienst, Regio Antwerpen
Kelly Deburchgraeve, pedagogische begeleider so, Regio Mechelen-Brussel
Namiddag: delibererende klassenraad
Barbara Heyde, stafmedewerker Dienst Lerenden, Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 15 mei 2023 |
09:30u |
16:00u |
Barbara Heyde Christa Damen Kelly Deburchgraeve |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.