Klas- en schoolpraktijk onderzoeken: Wat wil je echt weten en wat levert het op? (Postgraduaat)
Grootse praktijkonderzoeken die weinig positief effect hebben op de klas- of schoolpraktijk. Herkenbaar? Ontdek in deze vorming wanneer praktijkonderzoek wel echt iets oplevert.
Programma
Drie vragen staan centraal:
- Waarom zou ik (meer) aandacht besteden aan praktijkonderzoek?
- Hoe ga ik aan de slag met praktijkonderzoek? (rol van kwaliteitsplan, organisatie in de school en praktijkvoorbeelden)
- Hoe formuleer ik een goede onderzoeksvraag? Deze essentiële eerste stap krijgt vaak te weinig aandacht.
Verwacht een actieve sessie met bij elke vraag een kader en oefenmomenten. Er is ruimte om met eigen casussen te werken.
Laat je inspireren door reële, laagdrempelige voorbeelden van praktijkonderzoek. Ontdek wat praktijkonderzoek voor jouw school kan betekenen en bereid je ineens voor op de verwachting “De school onderzoekt en ontwikkelt op systematische wijze naar onderwijskwaliteit.” van inspectie 2.0.
Werkvormen
Interactieve sessie met onderwijsleergesprek, oefeningen, groepsgesprekken, werken met eigen casussen.
Doelstellingen
- Je benoemt het belang van praktijkonderzoek en kan collega’s in de school hiervan overtuigen.
- Je kan in de eigen school op een systematische manier aan de slag met praktijkonderzoek.
- Je besteedt voldoende aandacht aan onderzoeksvragen en formuleren heldere vragen.
Begeleiding
Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten en is zelfstandig nascholer. Hij was tot juni 2017 leraar en coördinator meetbeleid in het S.O. en praktijklector in de lerarenopleiding.
Mee te brengen materiaal
Indien mogelijk: Materiaal van een eigen (al dan niet als positief ervaren) casus van datagebruik. Wat precies verwacht wordt, wordt vooraf nog meegedeeld.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Vrijblijvend: materiaal van een eigen (al dan niet als positief ervaren) casus van datagebruik
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 14 december 2018 |
09:30u |
16:00u |
Stijn Vanhoof |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.