Kwaliteitsvol (evaluatie)beleid: van visie tot implementatie
Hoe kunnen we een kwaliteitsbeleid op school creëren dat effect heeft tot bij de lerenden? We wisselen ervaringen uit en komen tot tips en tricks om tot een duurzaam en gedragen kwaliteitsbeleid te komen.
In het tweede deel vernauwen we de scoop naar een kwaliteitsvol evaluatiebeleid: ‘Meten om tot leren te komen’. Wat verstaat men onder ‘meten’ en ‘leerwinst’ en wanneer spreek je over ‘leerachterstand’? We zullen in de sessie vertrekken vanuit onderwijskundig beleid en hoe dit tot op de klasvloer te brengen.
Programma
We vertrekken vanuit de verwachtingen van de overheid wat betreft kwaliteitsvol onderwijs. We wisselen in deel één voorbeelden van beleidsplannen uit en gaan hierover in dialoog. We gaan na hoe we een kwaliteitsbeleid op school ontwikkelen, evalueren en bijsturen en hoe we komen tot een gedragen en duurzame implementatie van dit beleid. Daarvoor staan we ook stil bij enkele theoretische kaders. (Knoster, Kotter, Fullan)
In deel twee verleggen we de focus op kwaliteitsvol werken in het algemeen naar evaluatiebeleid in het bijzonder. We zetten zo de stap naar ‘onderwijskundig beleid’. We vertalen ‘meten om te weten’ naar ‘meten om tot leren te komen’ En dan gaat dit zowel over het leren van de leerling als het leren van leerkrachten. We staan stil bij wat men precies verstaat onder ‘meten’ en ‘leerwinst’ en wanneer je spreekt over ‘leerachterstand’. We verkennen ‘evalueren’ op een zo breed mogelijke manier.
Doelstellingen
Deelnemers krijgen een beter zicht op de kwaliteit van hun eigen beleidsplan.
Deelnemers ontdekken kansen om (nog meer) in te zetten op een succesvolle en gedragen implementatie van hun kwaliteitsbeleid.
Deelnemers verfijnen hun visie op kwaliteitsvol evalueren en hoe ze die visie kunnen vertalen naar de onderwijsleerpraktijk.
Begeleiding
Anja Lerno en Nele Van de Maele, schoolbegeleiders KathOndVla
Mee te brengen materiaal
Voorbeeld(en) van eigen beleidsplan, schooleigen instrumenten ter ondersteuning van de kwaliteitsontwikkeling, voorbeelden van afspraken rond evalueren
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 2 maart 2023 |
09:30u |
16:00u |
Anja Lerno Nele Van de Maele |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.