Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - vierde jaar B Kwaliteitszorg en databronnen die helpen om OKI-lln te versterken

Kwaliteitszorg en databronnen die helpen om OKI-lln te versterken

OKI- leerlingen goed begeleiden kan een uitdaging zijn. Zeker als je dat in je kwaliteitszorgsysteem wil inbedden. We bekijken in deze opleiding verdiepend de link tussen kwaliteitszorg, onderzoeksvragen en databronnen en zoemen dieper in op hoe je je processen met OKI-aantikkers in kaart kan brengen en kan versterken.

Je maakt in deze opleiding kort kennis met een brede waaier aan data-bronnen. Daarvan diepen we bronnen die ons meer vertellen over OKI uit. Zorg dat je hiertoe (smartschool analytics, GOK-brieven met de berekening, datawijzer) toegang hebt want deze opleiding is meer een workshop. Je formuleert je eigen onderzoeksvraag volgens de regels van de kunst en gaat aan de slag.

Daarnaast bekijken we invalshoeken uit de academische literatuur over OKI: wat werkt wel, wat niet? Waar moet je bij stil staan? Wat heb je minder in de hand.

Tegelijk is het “all brains in the game”: je denkt mee met je collega’s en zij met jou. Zo krijgt je meerdere perspectieven en inzichten die je helpen bij je onderzoeksvraag.

9u30 - 10u30: Je krijgt een inleiding over kwaliteitszorg: Wat is dat in se? Waar komt data-analyse erbij en welke bronnen zijn er? Welke dienen waarvoor?

10u30 – 10u45: pauze

10u45 - 11u30: We stellen ons een goed geformuleerde onderzoeksvraag en bekijken welke drie bronnen ons hier input bij kunnen geven

11u30 - 12u30: We gaan op zoek naar de eerste antwoorden op deze onderzoeksvraag vanuit je data.

12u30 – 13u30: lunch

13u30 - 14u45: We staan stil bij de literatuur over OKI en hoe hier als school mee om te gaan. Hoe vertaalt zich dat in mogelijk antwoorden op jouw onderzoeksvraag?

14u45-15u00: pauze

15u - 16u00: We werken verder en eindigen met een feedbackrondje – all brains in the game: wat voeg jij toe aan het werk van je collega’s? Wat leer je uit hun feedback?

Na het volgen van de nascholing

• kan je vlot acht databronnen opsommen die je kan gebruiken om beleid mee te maken op school.
  • weet je welke data je in jouw datawijzer kan terugvinden
  • kan je zelf de data in je datawijzer terugvinden
  • beantwoord je onderzoeksvragen met data in de datawijzer
  • beheers je strategieën om met onderzoeksvragen aan de slag te gaan
  • kan je op school aan de slag gaan om de grondige analyse van jouw schooldata te maken.
  • Ben je in staat je school aan de hand van de datawijzer benchmarken tov andere scholen.

Saskia Michielsen was 15 jaar schooldirecteur en operationeel directeur binnen GO!Scholengroep Fluxus. Hier begeleidde ze pedagogische, innovatieve en operationele veranderingen. Ze werk nu als zelfstandig onderwijsontwikkelaar bij Catalista BV om scholen te begeleiden bij datagedreven veranderingsprocessen.

Mee te brengen materiaal

Laptop

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Zorg dat je toegang hebt tot de datawijzer, de volledige smartschoolanalytics en dataloep van jouw school.

dinsdag 6 mei 2025 09:30u 16:00u Saskia Michielsen Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)