Kwaliteitszorg en databronnen die helpen om OKI-lln te versterken
OKI- leerlingen goed begeleiden kan een uitdaging zijn. Zeker als je dat in je kwaliteitszorgsysteem wil inbedden. We bekijken in deze opleiding verdiepend de link tussen kwaliteitszorg, onderzoeksvragen en databronnen en zoemen dieper in op hoe je je processen met OKI-aantikkers in kaart kan brengen en kan versterken.
Programma
Je maakt in deze opleiding kort kennis met een brede waaier aan data-bronnen. Daarvan diepen we bronnen die ons meer vertellen over OKI uit. Zorg dat je hiertoe (smartschool analytics, GOK-brieven met de berekening, datawijzer) toegang hebt want deze opleiding is meer een workshop. Je formuleert je eigen onderzoeksvraag volgens de regels van de kunst en gaat aan de slag.
Daarnaast bekijken we invalshoeken uit de academische literatuur over OKI: wat werkt wel, wat niet? Waar moet je bij stil staan? Wat heb je minder in de hand.
Tegelijk is het “all brains in the game”: je denkt mee met je collega’s en zij met jou. Zo krijgt je meerdere perspectieven en inzichten die je helpen bij je onderzoeksvraag.
9u30 - 10u30: Je krijgt een inleiding over kwaliteitszorg: Wat is dat in se? Waar komt data-analyse erbij en welke bronnen zijn er? Welke dienen waarvoor?
10u30 – 10u45: pauze
10u45 - 11u30: We stellen ons een goed geformuleerde onderzoeksvraag en bekijken welke drie bronnen ons hier input bij kunnen geven
11u30 - 12u30: We gaan op zoek naar de eerste antwoorden op deze onderzoeksvraag vanuit je data.
12u30 – 13u30: lunch
13u30 - 14u45: We staan stil bij de literatuur over OKI en hoe hier als school mee om te gaan. Hoe vertaalt zich dat in mogelijk antwoorden op jouw onderzoeksvraag?
14u45-15u00: pauze
15u - 16u00: We werken verder en eindigen met een feedbackrondje – all brains in the game: wat voeg jij toe aan het werk van je collega’s? Wat leer je uit hun feedback?
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- kan je vlot acht databronnen opsommen die je kan gebruiken om beleid mee te maken op school.
- weet je welke data je in jouw datawijzer kan terugvinden
- kan je zelf de data in je datawijzer terugvinden
- beantwoord je onderzoeksvragen met data in de datawijzer
- beheers je strategieën om met onderzoeksvragen aan de slag te gaan
- kan je op school aan de slag gaan om de grondige analyse van jouw schooldata te maken.
- Ben je in staat je school aan de hand van de datawijzer benchmarken tov andere scholen.
Begeleiding
Saskia Michielsen was 15 jaar schooldirecteur en operationeel directeur binnen GO!Scholengroep Fluxus. Hier begeleidde ze pedagogische, innovatieve en operationele veranderingen. Ze werk nu als zelfstandig onderwijsontwikkelaar bij Catalista BV om scholen te begeleiden bij datagedreven veranderingsprocessen.
Mee te brengen materiaal
Laptop
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Zorg dat je toegang hebt tot de datawijzer, de volledige smartschoolanalytics en dataloep van jouw school.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 6 mei 2025 |
09:30u |
16:00u |
Saskia Michielsen |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.