Leerlingen stimuleren om groeigericht te kijken naar hun leerproces
Mis jij werkvreugde en initiatief bij jouw leerlingen en leerkrachten? Merk je een ‘aangeleerde’ hulpeloosheid? Aan de hand van enkele modellen krijg je handvaten om zowel leerlingen als leerkrachten opbouwend, ondersteunend en groeigericht te confronteren met hun leerproces. Het geeft je als directeur meer daadkracht en vertrouwen om het eigenaarschap bij de juiste persoon te leggen.
Programma
We starten met een korte kennismaking en het formuleren van de verwachtingen. Daarna kijken we naar de basisvoorwaarden (verbinding en veiligheid) om jongeren en volwassenen opbouwend en ondersteunend te kunnen confronteren met hun werkmethode. Vervolgens bespreken we enkele modellen die je helpen om mogelijke valkuilen tijdens het leerproces te analyseren. We hebben het o.a. over emotieregulatie, motivatie, weerstand, zelfredzaamheid, … In de namiddag gaan we actief doelen stellen en kijken we hoe wel elkaar hierin groeigerichte feedback kunnen geven.
We nemen doorheen de dag tijd om te inspireren en geïnspireerd te worden.
Doelstellingen
- Je krijgt handvaten om de leer- en werkgoesting van de leerlingen en leerkrachten te analyseren en te stimuleren.
- Je krijgt een beter inzicht hoe je leerlingen en leerkrachten kan aanmoedigen om hun verantwoordelijkheid van het leer- en werkproces op te nemen.
- Je krijgt inzicht hoe je de leerlingen en leerkrachten kan stimuleren om groeigericht en positief te kijken naar hun eigen leer- en werkproces.
- Je krijgt tips om de leerlingen en leerkrachten aan te moedigen om realistische doelen te stellen en deze ook te realiseren.
- Je krijgt tijd en ruimte om te reflecteren over je eigen werkveld en de zaken die goed lopen te versterken en te delen met collega’s.
Begeleiding
Katleen Vanoverbeke is coach bij KIJK!. Als (school)loopbaancoach richt zij zich op hard werkende mensen waaronder leerkrachten, jongeren en ouders die zich verliezen in hun leer- en groeiproces. Ze ondersteunt hen bij het terugvinden van hun juiste spoor. Voordien was ze zelf actief in een school als leerkracht, leercoach, leerlingenbegeleider en adjunct-directeur.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 8 mei 2023 |
09:30u |
16:00u |
Katleen Vanoverbeke |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.