Leiderschap: leider van en in groepen of teams
Je bouwt verder op je eigenheid als leider, de focus van het eerste jaar postgraduaat. Je verwerft nu inzichten in het leidinggeven van teams (bouwstenen, soorten, processen, rollen en dynamiek) en leert basismethodieken om medewerkers goed te doen samenwerken als groep. Als coach ontwikkel je vaardigheden en tools om vanuit diagnose juiste interventies voor te bereiden en uit te voeren. Je werkt aan inclusie en psychologische veiligheid van groepen. Je leert omgaan met conflicten, weerstand en polarisering. Samen zoeken we antwoorden op vragen als ‘Hoe leid je jouw team? Welke rol neem je als leider op en hoe deel je dit leiderschap? Wat hebben teams nodig om sterk samen te werken? Verworven inzichten pas je steeds toe op je eigen teamcontext zodat je vaardiger wordt in het ontwikkelen van een teamversterkend schoolbeleid.
Je ontdekt wat leiding geven vanuit het project van de katholieke dialoogschool voor jouw team kan betekenen. Hoe neem je de katholieke identiteit van de school mee bij het ontwikkelen en uitdragen van de visie van de school? Hoe geef je dit vorm in verschillende (beleids)domeinen en hoe laat je leerlingen en personeelsleden dit ervaren?
Programma
Op de eerste dag blik je terug op de eigen evolutie in leiderschap het voorbije jaar, bekijk je het belang van teams voor het succes van een school en onderzoek je de eigen schoolrealiteit op dit vlak. In de namiddag staat de katholieke identiteit centraal. Je zoekt inspiratie in de wegwijzers naar vorming en ontdekt hoe dit een kompas kan zijn voor de identiteit en visie van de school. Je gaat interactief aan de slag en staat stil bij de manier waarop je leiding geeft aan je team en op de mate waarin de visie van de school identiteitsgevoelig is.
De tweede halve dag is de start van een tweedaagse die enerzijds de bouwstenen van een succesvol team bekijkt en anderzijds traint op gespreksvaardigheden en positie nemen in teams.
Op de derde dag ligt de focus op verschillende teampraktijken zoals onder meer het delen van leiderschap, het gebruik van check ins en check outs. Daarnaast onderzoek je de eigen teampraktijk en de mogelijkheden die er zijn, om zo die teampraktijk verder te optimaliseren.
Doelstellingen
Na het volgen van deze sessies
- is je coachend vermogen van teams versterkt;
- heb je goede tools in handen om de kracht van jouw team verder te onderzoeken en te ontwikkelen;
- ben je bewuster van wat welke schoolteams nodig hebben om goed te functioneren;
- is jouw idee van leiderschap als een proces en jouw eigen weg in leiderschap versterkt en verrijkt;
- kijk je met de kritische bril van identiteit naar (het opvoedingsproject van) je eigen school;
- weet je hoe je identiteit kan integreren in de het dagelijks schoolgebeuren;
- veranker en integreer je identiteit in de verschillende (beleids)domeinen.
Begeleiding
Dit programma wordt gegeven door verschillende docenten, die samen het programma ontwikkeld hebben en de module geven aan de groep die ze ook in het eerste jaar tijdens de module leiderschap hebben leren kennen.
Delphine Guiot is jurist, en heeft een loopbaan in HR in diverse internationale ondernemingen. Ze begeleidt als (business) partner, trainer en facilitator organisaties, teams en mensen in transformatie/ verandering. Ze brengt expertise op het vlak van HR strategie & operations, organisatie-, team en leiderschapsontwikkeling, cultuurverandering, employee engagement, innovatie en intrapreneurship. Ze werkt samen met kleine en grote organisaties in social/non profit en profit.
Katleen Janssens is bedrijfspsycholoog en heeft haar loopbaan opgebouwd als trainer-consultant met eerst focus op communicatie en people- management en nadien begeleiding van personen, teams en organisaties tijdens reorganisaties en fusies. Als medezaakvoerder bij Itam staat ze sinds 2008 mee aan de wieg van programma’s rond Authentic Leadership. Vandaag werkt Katleen vooral als coach en trainer op vlak van teamontwikkeling en leiderschap.
Koen Marichal is psycholoog en gepassioneerd door leiderschap dat nodig is voor een wereld in transitie. Hij is oprichter en bezieler van Casa 19, docent aan onder meer Antwerp Management School, SIOO en Tias. Hij is co-auteur van referentiewerken over leiderschap, waaronder “Leading from the middle” (2020) “Over leiderschap. 19 inzichten” (2022) en “De leider. Dat zijn wij.” (2024).
Sabine Bulteel is fysicus van opleiding en heeft een loopbaan in marketing en communicatie in de telecomsector. Ze is mede-oprichter van Casa 19 en begeleidt als trainer en facilitator organisaties, teams en mensen in transformatie. Ze brengt expertise op het vlak van team- en leiderschapsontwikkeling, communicatie, en coacht mensen in hun leiderschap. Ze ontwerpt leiderschapstrajecten voor kleine en grote organisaties in social/non profit en profit.
Hanne Jacobs, identiteitsbegeleider, Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
vrijdag 19 september 2025 |
09:30u |
16:00u |
Hanne Jacobs Koen Marichal |
Locatie nog te bepalen |
maandag 2 maart 2026 |
09:30u |
16:00u |
Koen Marichal |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.