Leraren beter betrekken bij de leerlingenbegeleiding: een proces gericht op (meer) teamgedragenheid
Pesten, zelfdoding, leer- en gedragsstoornissen, familiale problemen… de leerkrachten van vandaag krijgen er allemaal mee te maken. En hoe gaan ze ermee om?
Programma
"De meerderheid van de leraren vinden dat omgaan met socio-emotionele problemen van leerlingen erbij hoort. Maar ze volgen er weinig vorming voor. Een kwart van de leerkrachten ziet sociaal-emotionele begeleiding van leerlingen als een taak voor derden.” (Doctoraat Karen Jacobs, 2012, onderzoeker IOIW-UA)
Dit tekstfragment wijst op het feit dat er bij verlening van de leer- en leefzorg in de klas en op school aan twee voorwaarden voldaan worden als we leraren breder willen betrekken bij de leerlingenbegeleiding: enerzijds een brede taakopvatting, anderzijds een handelingsbekwaamheid waaraan hoge eisen wordt gesteld.
Willen we dit proces van effectieve teamgedragenheid in de zorg aansturen en verankeren, dienen we rekening te houden met een aantal componenten en deze om te zetten in concrete acties:
- Kiezen om creatief na te denken over een doordachte organisatie van zorg;
- Samen aan een visie werken op geïntegreerde zorg en een haalbaar zorgbeleid waarin ‘redelijke aanpassingen’ worden voorzien voor leerlingen met specifieke zorgbehoeften;
- Aandacht voor een geëxpliciteerde gedeelde verantwoordelijkheid van alle zorgverleners en –ondersteuners, inclusief ouders en de leerling zelf;
- Transparante structuren en procedures installeren en geregeld evalueren;
- De rol (eerstelijnszorg) en het mandaat van de (klas)leraar versterken én expliciteren;
- Collegiale netwerken opzetten vanuit de achterliggende visie: ‘netwerking is een zelfstandig naamwoord, samenwerken is een werkwoord’. Zo ontstaat concreet klasondersteunend werken met en door collega’s;
- Teamgerichte ondersteuning, professionalisering en competentieontwikkeling aanbieden waarbij een proces van “anders kijken” naar leerlingen centraal staat. Dit proces veronderstelt een langlopend vormingstraject; alleen dan is er aandacht voor de vertaling van een zorgvisie die in de praktijk ‘gedragen’ wordt.
Begeleiding
Wim De Breucker, klinisch psycholoog-seksuoloog WEB Begeleidings- en vormingscentrum, lesgever Postgraduaat socio-emotionele leerlingbegeleiding, CNO.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 5 februari 2019 |
09:30u |
16:00u |
Wim De Breucker |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.