Lerende school
Van je school een lerende school maken vraagt een gedegen en doordacht professionaliseringsbeleid waar je als leider naast kansen ook de structuren creëert waarbinnen geleerd kan en mag worden en deze kennis ook gedeeld wordt. Je bekijkt verschillende werkwijzen om via expertisedeling en co-creatie de vertaling van visie naar praktijk te stimuleren en te ondersteunen. Je krijgt basisinzichten mee inzake procescoaching. Specifieke aandacht gaat naar aanvangs- en verdere loopbaanbegeleiding.
Programma
Een schoolleider staat voor heel wat taken en uitdagingen, waarbij beroep wordt gedaan op een sterk responsief vermogen, inspelend op uitdagingen en evoluties in de samenleving. Het voeren van onderwijskundig beleid vormt hierbij een kerntaak. Maar wat houdt dit in en hoe krijg je onderwijskundig beleid tot op de klasvloer?
In deze sessie herhaal je eerst kort belangrijke bepalende factoren en hun onderlinge wisselwerking (‘GO ALL for learning’-reflectiekader). Komen aan bod:
- Processen van visieontwikkeling
- Uitdagingen bij het vertalen van visie naar de klaspraktijk en vormen van aanpak om hierop in te spelen
- De onlosmakelijke wisselwerking tussen het voeren van personeelsbeleid, met aandacht voor professionaliseringsbeleid, ondersteunende structuren, coaching en onderwijskundig beleid
- De rol van teacher teams als leergemeenschappen
Vervolgens ga je in deze sessie dieper in op:
- Leerpsychologische inzichten en didactische gevolgen, als basis voor een onderwijskundige visieontwikkeling.
- Het concreet opstarten en ontwikkelen van teacher teams als leergemeenschappen, de rol van de procescoach(ing) hierbij, de rol van de (schoolleider als) coach-the-coach hierbij, het gericht delen van leiderschap met het schoolteam.
- Het belang van voldoende aandacht voor individuele coaching als onderdeel van onderwijskundig beleid, de concrete aanpak hierbij en de wisselwerking met het functioneren binnen teacher teams als leergemeenschappen.
De aanpak is interactief, praktijk- en actiegericht:
- Er gaat veel aandacht naar de wijze waarop je eventueel met de leerinhouden uit het eerste jaar van het postgraduaat aan de slag bent gegaan. Welke vragen en zelfgekozen, voor de school relevante eerste acties heb je het voorbije jaar meegenomen naar je schoolteam (eventueel ook gelinkt aan je reflectieopdracht)? Wat waren/zijn je ervaringen?
- Er is een goede afwisseling tussen inspireren, het aanreiken van onderzoek gebaseerde inzichten, het uitwisselen met collega’s en leren van elkaars ervaringen, het doordenken/toepassen van deze inzichten op de eigen schoolcontext.
Doelstellingen
Na het volgen van deze sessie
- heb je een diepgaander zicht op de organisatorische structuren, processen, routines en procedures in je school die het stimuleren en ontwikkelen van het leren ondersteunen, als basis voor het voeren van onderwijskundig beleid;
- weet je hoe je teacher teams als leergemeenschappen concreet kan opstarten en ontwikkelen, wat de rol is van de procescoach(ing) en van de (schoolleider als) coach-the-coach hierbij, en hoe die rol kan worden opgenomen;
- ken je het belang van voldoende aandacht voor individuele coaching als onderdeel van onderwijskundig beleid en weet je hoe je dat concreet kan beginnen aanpakken.
Begeleiding
Professor Wouter Schelfhout is verbonden aan de Antwerp School of Education, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Antwerpen. Daarnaast geeft hij advies rond schoolbeleid en onderwijsleerprocessen (GO ALL for learning). Hij heeft een rijke ervaring in onderwijs: als leerkracht economie, als pedagogisch directeur, als docent en doctoraatsonderzoeker aan KU Leuven, als onderwijsinspecteur en momenteel als hoogleraar: lerarenopleider in combinatie met de coördinatie van onderzoek. Zijn onderzoek focust op het optimaliseren van onderwijsleerprocessen, school- en professionaliseringsbeleid en bottom-up schoolontwikkeling.
Mee te brengen materiaal
Een laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 21 april 2026 |
09:30u |
16:00u |
Wouter Schelfhout |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.