Lesdag 1: Een Strategisch AI beleid waar je als school écht mee aan de slag kan
De rol van de schooldirecteur is veelzijdig en veeleisend, met een constante druk om administratieve taken, vergaderingen en communicatie efficiënt te beheren. Artificiële intelligentie (AI) biedt krachtige hulpmiddelen om deze uitdagingen aan te gaan. Deze workshop introduceert praktische AI-toepassingen die direct inzetbaar zijn om tijd te besparen en de werkdruk te verlichten.
Programma
Deze workshop is ontworpen voor directies, beleidsmedewerkers die meer willen weten over hoe technologie in al haar vormen een meerwaarde kan bieden voor scholen. We staan stil bij de impact van technologie op de klaspraktijk, de leerling, de leerkracht, het schoolteam. We onderbouwen het belang van een gedragen visie en staan stil bij de valkuilen van de snelle technologische ontwikkeling vs de draagkracht van schoolteams. We positioneren technologie als onderdeel van integrale verandertrajecten op scholen en het belang van change management om tot succesvolle verandering te komen. Het co-creatieve programma is praktijk en case gericht met ruimte voor eigen inbreng. Wetenschappelijke inzichten worden afgewisseld met hands on oefeningen, blueprints én korte testimonials uit de praktijk.
Een voorbeeldprogramma kan zijn:
Ochtend: Verkenning van AI-tools
• Introductie: Overzicht van AI in het onderwijs en de rol van ChatGPT en Microsoft Copilot.
• Demonstratie: Praktische voorbeelden van hoe deze tools administratieve taken kunnen automatiseren.
• Hands-on sessie: Deelnemers oefenen met het opstellen van prompts en het gebruiken van AI voor taken zoals verslaglegging en planning.
Middag: Integratie in de dagelijkse praktijk
• Workshop: Ontwikkelen van een persoonlijk actieplan voor het integreren van AI-tools in de eigen schoolcontext.
• Cocreatie: Bespreken van ethische overwegingen en best practices bij het gebruik van AI in het onderwijs.
• Afsluiting: Delen van ervaringen en inzichten, en vaststellen van vervolgstappen.
Een actieve participatie van de deelnemers is vereist om van deze workshop een succes te maken.
Begeleiding
Roeland Van Kerckhove stond meer dan 22 jaar in het onderwijs, waar hij zowel les, beleids- en begeleidingsopdrachten heeft opgenomen (als leerkracht, cursistenbegeleider, directeur en pedagogisch begeleider). Doorheen de jaren specialiseerde Roeland zich in Change Management, Human Capital en de begeleiding van organisaties doorheen (digitale) transformaties.
|
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
|
maandag 16 maart 2026 |
09:30u |
16:00u |
Roeland Van Kerckhove |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.