Neem je team mee in kwaliteitszorg - en schitter tijdens de doorlichting...
Kwaliteitszorg en inspectie zijn wellicht niet de lievelingswoorden van de meeste collega’s in je team… Toch verwacht je dat elk teamlid zijn steentje bijdraagt aan de kwaliteitsvolle werking van de school en dat kwaliteit vorm krijgt tot op de klasvloer en de speelplaats.
In deze vorming bekijken we heel concreet hoe je je team vertrouwd maakt met het begrippenkader dat de inspectie hanteert voor onderwijskwaliteit en hoe je dit duurzaam handen en voeten laat krijgen op school.
Programma
In dit programma verbinden we op verschillende manieren theorie en praktijk. We vertrekken van jouw eigen verhaal: jouw ervaringen met kwaliteitszorg en inspectie, de missie en de groeiplannen van jouw school, jouw rol daarin. Daar leggen we vervolgens de verwachtingen van de inspectie naast. Het referentiekader onderwijskwaliteit, kortweg het OK-kader, wijst de weg, maar we focussen vooral op de manier waarop de inspectie dit tijdens een doorlichtingsweek onderzoekt op schoolniveau.
Zo komen we tot een heldere analyse van sterke punten en uitdagingen van je school op vlak van kwaliteitszorg. Die vormt de basis voor een concreet actieplan dat toelaat om samen met je team stappen te zetten naar een sterkere kwaliteit en vooral het integreren van kwaliteitszorg in de dagelijkse werking van leraren en teams op school.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- heb je een helder beeld van de kwaliteitsverwachtingen van de inspectie,
- heb je krachtige en concrete hulpmiddelen in handen om ook je team hiermee vertrouwd te maken,
- beschik je over een actieplan met concrete stappen om kwaliteitszorg naar het hart van je schoolwerking te brengen
Praktisch
Inclusief boek
Begeleiding
Ludwig Peeters is een ervaren leraar en Master in de Opleidings- en Onderwijswetenschappen. Hij zit graag mee aan tafel wanneer op school de lijnen van het onderwijskundig beleid worden uitgetekend. Hij bundelde zijn ervaring met kwaliteitszorg en inspectie in zijn boek “Wacht niet tot de doorlichting komt”.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Reflectieoefening
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 5 mei 2025 |
09:30u |
16:00u |
Ludwig Peeters |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.