Nieuwe Autoriteit & Geweldloos Verzet op school
Leerkrachten voelen zich in de aanpak van probleemgedrag gekneld tussen twee uitersten: enerzijds is er dreigen, straffen, uitsluiten… anderzijds wordt er ook verwacht dat er gepraat wordt en begrip wordt opgebracht: een moeilijk evenwicht, vaak een dilemma. Beide praktijken gaan hand in hand en kunnen allebei tot escalatie of onmacht leiden.
Programma
Vanuit dit dilemma ontwikkelde Haim Omer (Israël) Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet: een denk- en handelingskader. Een nieuwe invulling en versterking van de gezagspositie op school. Een werkbaar alternatief.
Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet staat voor aanwezigheid, zelfcontrole, vermijden van escalatie, uitbouwen van steunnetwerk en éénzijdige acties, altijd in contact en verbinding met de betrokken leerling(en) en ouders.
Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet sluit aan bij de zoektocht naar de invulling van gezag en autoriteit in onze huidige samenleving die vele scholen en teams reeds ingezet hebben. Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet voegt iets toe…daar waar schoolteams dreigen vast te lopen en op te geven.
Op deze dag maakt u kennis met Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet en tonen we aan hoe dit gedachtegoed leerkrachten en schoolteams sterker kan maken. We baseren ons daarvoor op onze ervaring binnen het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school (www.NAGVopschool.be).
Werkvormen
We wisselen af tussen theoretische inleidingen, casusbespreking en reflectie (in kleine groepjes). De transfer naar de schoolcontext staat daarbij centraal. Er is voldoende ruimte voor uitwisseling en vragen.
Doelstellingen
Deze opleidingsdag biedt een kennismaking met de basisideeën en een aantal werkvormen en biedt tevens de mogelijkheid om in te schatten hoe dit gedachtegoed een meerwaarde kan betekenen voor je schoolteam. Een diepgaand en blijvend effect van Nieuwe Autoriteit & Geweldloos Verzet in de schoolpraktijk is altijd een proces van meerdere jaren en sterk afhankelijk van de medewerking van collega’s en steun van beleidsmakers.
Na deze introductiedag Nieuwe Autoriteit & Geweldloos Verzet:
- weet je hoe Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet in de praktijk een antwoord kunnen bieden op problemen met gezag die veel scholen en leerkrachten momenteel ervaren;
- heb je een idee op welke manier dit ideeëngoed een meerwaarde kan betekenen voor je team en hoe je jouw team warm kan maken voor deze ideeën.
Begeleiding
Hilde Leonard, zelfstandig nascholer, gespecialiseerd in de ondersteuning van leerkrachten en schoolteams in het omgaan met ongewenst gedrag en het versterken van sociale vaardigheden. Zij volgde diverse opleidingen rond Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet en is initiatiefnemer van het Vormingsnetwerk Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school (www.NAGVopschool.be).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 7 november 2017 |
09:30u |
16:00u |
Hilde Leonard |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.