Je bent hier:   Postgraduaat schoolleider in het secundair onderwijs - Eerste jaar D Onderwijskundig beleid - het kernproces voor de schoolleider

Onderwijskundig beleid - het kernproces voor de schoolleider

Een schoolleider staat voor heel wat taken en uitdagingen waarbij beroep wordt gedaan op een sterk responsief vermogen. Het voeren van onderwijskundig beleid vormt hierbij een kerntaak waar alle competenties van de schoolleider samen komen en uitgedaagd worden. De schoolleider die dit sterk uitbouwt, heeft zo effect tot op de klasvloer. Daarom focus je eerst op het onderwijskundige kernproces: je krijgt hedendaagse inzichten aangereikt rond algemene didactiek en leer- en motivatiepsychologie en je ontdekt de organisatorische structuren, processen, routines en procedures in je school die het stimuleren en ontwikkelen van leren ondersteunen. Zo krijg je een overzicht van alle leerlijnen in de verschillende domeinen die in de andere cursussen verder verdiept worden.

In deze inleidende sessie werken we aan inzicht in verschillende bepalende factoren en – essentieel - hun onderlinge wisselwerking.

Komen aan bod:

• Belangrijke inzichten rond algemene didactiek en leer- en motivatiepsychologie als basis voor het voeren van een onderwijskundig beleid.
  • Processen van visieontwikkeling
  • Uitdagingen bij het vertalen van visie naar de klaspraktijk en vormen van aanpak om hierop in te spelen
  • De onlosmakelijke wisselwerking tussen het voeren van personeelsbeleid, met aandacht voor professionaliseringsbeleid, ondersteunende structuren, coaching en onderwijskundig beleid
  • De mogelijke rol van teacher teams als leergemeenschappen

De aanpak is van bij de start interactief, praktijk- en actiegericht:

• Je wisselt af tussen inspireren, het aanreiken van onderzoeksgebaseerde inzichten en doordenken/toepassing van deze inzichten op de eigen schoolcontext.
  • Je werkt aan een eerste ‘beginsituatieanalyse’, van waaruit je vragen en zelfgekozen, voor de school relevante eerste acties meeneemt naar het schoolteam.
  • Je wisselt uit en leert gericht van elkaars ervaringen.

Dit basiskader zal dan tijdens volgende opleidingsdagen telkens verder verdiept worden, ook vanuit een toenemende concretisering ervan naar de eigen schoolcontext. Praktijkrelevantie en actiegerichtheid is ons uitgangspunt.

Na het volgen van deze sessie

• ontwikkel je inzichten rond algemene didactiek en leer- en motivatiepsychologie;
  • ontdek je de organisatorische structuren, processen, routines en procedures in je school die het stimuleren en ontwikkelen van het leren ondersteunen, als basis voor het voeren van onderwijskundig beleid.

Professor Wouter Schelfhout is verbonden aan de Antwerp School of Education, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Antwerpen. Daarnaast geeft hij advies rond schoolbeleid en onderwijsleerprocessen (GO ALL for learning). Hij heeft een rijke ervaring in onderwijs: 8 jaar als leerkracht economie waarvan 4 in combinatie met een coördinerende functie in de school, gevolgd door 5 jaar doctoraatsonderzoek aan KU Leuven naar leer- en didactische processen. Daarna 12 jaar brede ervaring opgedaan als onderwijsinspecteur, en momenteel lerarenopleider in combinatie met de coördinatie van onderzoek. Zijn onderzoek focust op het optimaliseren van onderwijsleerprocessen, school- en professionaliseringsbeleid en bottom-up schoolontwikkeling.

Een laptop.

donderdag 28 november 2024 09:30u 16:00u Wouter Schelfhout Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 101 (eerste verdieping)