Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - vierde jaar C Over grenzen. In relatie tot zelfzorg, een gezonde schoolcultuur en relaties

Over grenzen. In relatie tot zelfzorg, een gezonde schoolcultuur en relaties

Mag ik even storen? ’t Gaat niet lang duren…
Vanuit onze drang om goed te doen, beschikbaar te zijn, erger te voorkomen, … hebben we als directeur vaak de neiging om ja te zeggen. Snel tussendoor dingen op te lossen of op te vangen tot deze ‘tussendoor’ onze werkdag gaat bepalen en het ‘echte’ werk voor na de uren is. Tijdens deze vormingsdag stellen we ons de vraag: had ik ook nee kunnen zeggen? En meer nog: is het in functie van mezelf en de hele schoolwerking misschien zelfs wenselijk om iets anders te doen?

Programma

Grenzen stellen, een uitdaging waar we als directie meermaals mee geconfronteerd worden. Zowel in relatie tot onze eigen grenzen als deze van leerkrachten, leerlingen, ouders en de school. Tijdens deze vormingsdag zoomen we in op de noodzaak ervan om van onze school- en leeromgevingen een gezonde werkplek te maken. In eerste instantie krijg je zicht op de kenmerken van gezonde grenzen in professionele relaties en hoe je deze op een verbindende manier kunt benoemen en zichtbaar maken. Wat is de betekenis van ‘nee’? Wat kun je niet betekenen of doen, maar ook wat kun je wel doen? Daarnaast onderzoeken we de relatie tussen grenzen en een gezonde schoolwerking. Je krijgt zicht op het belang van duidelijkheid, transparantie en processen als hefboom om grenzen af te bakenen enerzijds. Anderzijds staan we stil bij jouw rol als directie hierin. Immers, waar de grenzen duidelijk zijn, begint de vrijheid. Tenslotte staan we stil bij situaties waarbij je ervaart dat mensen ‘over de grens gaan’ en hoe je hiermee kunt omgaan, maar vooral wat het effect is als je niets doet.

Doelstellingen

Na deze opleiding zullen cursisten

  • Het verschil (h)erkennen tussen gezonde en rigide grenzen
  • Op een verbindende manier in gesprek gaan over grenzen
  • De kritische succesfactoren die bijdragen tot gezonde grenzen in een schoolwerking toepassen op hun eigen werkplek
  • Het verband zien tussen het scheppen van grenzen bijdraagt tot een cultuur van autonomie en eigenaarschap
  • Grenzen stellen om de beweging van aangeleerde hulpeloosheid naar verantwoordelijkheid bij collega’s mogelijk te maken
  • Het – soms lastig - gesprek aangaan met collega’s, leerlingen en ouders wanneer ze ‘over de grens’ gaan

Begeleiding

Sarah is een creatieve denker met passie voor mensen en hun omgeving. Als vergelijkende cultuurwetenschapper en gecertificeerd (team) coach gaat Sarah en route met organisaties, teams, leidinggevenden en werknemers. Doorheen haar professionele loopbaan specialiseerde ze zich in groepsdynamische processen, verbindende communicatie, het aanpakken van conflicten en pestsituaties.

Met een scherpe en meedogenloze blik kijkt Sarah zonder oordeel en grote mildheid naar organisaties, teams, leidinggevenden en vragen van eenieder over datgene dat speelt. Ze helpt in het ontrafelen en helder krijgen van knopen, laat mensen nieuwe en oude mogelijkheden ontdekken en helpt hen in het vinden van oplossingen voor kleine en grote problemen.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
maandag 12 mei 2025 09:30u 16:00u Sarah De Backer Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 102 (eerste verdieping)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen