Over jongeren, leren en probleemgedrag in een postmoderne tijd
“’t School, waarvoor is da nodig?”
Jongeren, probleemgedrag,… De vroegere aanpak, de oude gezagsrelatie, werkt steeds minder. Hoe ga je hiermee om en ontwikkel je een nieuwe school- en leercultuur in dit herfstwinter-tij van de moderniteit ?
Programma
Probleemgedrag is niet eenvoudig te duiden. Psychologische en sociologische aspecten maken dit tot een veelkleurig verhaal.
Puberteit en adolescentie zijn een periode van existentiële transformatie met vergrote kwetsbaarheid en internaliserend en externaliserend probleemgedrag. Daarbovenop is er de kleinere groep gekwetste jongeren die met een ‘rugzak naar school’ komen en het scholen lastig maken.
De postmoderne samenleving maakt het de jongeren én de school niet altijd makkelijk. De vroegere disciplinerende rust lijkt meer en meer te verdwijnen en in steeds meer scholen wordt het moeilijk om de generaties oude gezagsformules te handhaven. Ze worden verstoord door verschuivingen in de normativiteit. We gaan dieper in op jongeren, hun eigenheid, probleemgedrag en wat de maatschappelijke veranderingen betekenen voor de leefwereld van jongeren en leerkrachten. We gaan op zoek andere vormen van gezag en een herworteling in existentieel leren als antwoord op de huidige ontwikkelingen.
Werkvormen
De vorming bestaat uit een combinatie van ex cathedra presentatie met gevarieerde didactische werkvormen en verdiepende dialoog.
Doelstellingen
- Je krijgt inzicht in de existentiële ontwikkelingsdynamiek van de jongere.
- Je krijgt inzicht in existentieel gekwetste jongeren.
- Je krijgt inzicht in de postmoderne ontwikkelingen en de gevolgen hiervan voor onderwijs en gezag.
- Je krijgt inzicht in tools voor de aanpak door middel van existentieel leren en de preventiepiramide.
Begeleiding
Prof. Johan Deklerck, doctor in de criminologie, verbonden aan de KU Leuven en zelfstandig expert in jeugdcriminologische thema’s, preventie en bemiddeling.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 12 oktober 2017 |
09:30u |
16:00u |
Johan Deklerck |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.