Pedagogisch-didactisch beleid
Programma
Vrijheid en verantwoordelijkheid
In de Onderwijsspiegel 2014 pleit de inspectie o.a. voor betrouwbare en valide evaluatie van leerlingen en voor een meer doeltreffende leerbegeleiding. De studie van de onderwijsdoelen staat hier centraal. Hoe kunnen we dat in onze school realiseren? Welke rol speelt de directeur, de vakgroep, de individuele leraar? En hoe geven we dit alles een plaats binnen ons eigen pedagogisch project? Welke vrijheid hebben we, welke verantwoordelijkheid nemen we op?
Tijdens deze cursusdag willen we samen met u nadenken over het doel van ons onderwijs.
Waarom is onderwijs belangrijk binnen onze maatschappij en welke verantwoordelijkheid heeft een schooldirecteur in dat verband?
Midden allerlei kaders, visieteksten en reglementering beschikt een school over ruimte om werk te maken van kwaliteitsvol onderwijs. Vertrekkend vanuit het Katholiek Onderwijs Vlaanderen- reflectiekader op onderwijs en leren, ontdekken we de rol die u als directeur daarin te vervullen hebt. We zoeken uit hoe u jonge mensen kan helpen in hun ontwikkeling als persoon. We laten zien hoe vrij u bent om samen met uw leerlingen en leraren fundamentele keuzes te maken.
Vanzelfsprekend wordt uw pedagogische vrijheid begrensd door de context waarin het Vlaamse onderwijs zich beweegt. We analyseren de rol van de inspectie en van de begeleiding en we hebben het over eindtermen, specifieke eindtermen, leerplandoelstellingen, vakoverschrijdende eindtermen, ontwikkelingsdoelen en sleutelcompetenties. We hebben het ook kort over peilingtoetsen, paralleltoetsen, PISA en PIAAC.
Al deze gegevens spelen een rol in de keuzes die u binnen uw school kan en moet maken. De keuze zelf is echter uw verantwoordelijkheid en vertaalt zich het liefst in een consistent pedagogisch-didactisch beleid. We concretiseren dat en staan stil bij wat zinvol en haalbaar is op het vlak van evaluatiebeleid, leerbeleid, het gebruik van leerplannen, vakgroepwerking…
- Presentatie van visieteksten en uitgangspunten
- Discussie en reflectie over deze visieteksten en uitgangspunten
- Uitwisseling van concreet materiaal, concrete voorbeelden en van ervaringen
Doelstellingen
Met deze vorming willen we directies op weg helpen bij het uitstippelen van een kwaliteitsvol pedagogisch-didactisch beleid waarin leerbeleid, evaluatiebeleid en vakgroepwerking een belangrijke plaats krijgen.
Begeleiding
Medewerker Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 15 november 2016 |
09:30u |
16:30u |
Cindy Lammens Lut Favoreel |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.