Probleemgedrag op school: een verschijnsel van de komende generaties?
Er is vaak al héél wat geprobeerd om het ‘probleemgedrag’ van leerlingen op school aan te pakken en toch loopt het om de één of andere manier fout of boeken we weinig of geen resultaat.
Professionals in het onderwijs hebben dan ook dringend nood aan nieuwe inzichten zodanig dat het probleemgedrag geen belemmering gaat vormen voor hun onderwijsproces wat op termijn kan leiden tot vroegtijdige schooluitval en uitval in onze samenleving.
Programma
Deze sessie is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten uit o.m. de psychologie, gedragswetenschap, neuro- en evolutiewetenschap die van belang zijn in het omgaan met onze leerlingen.
Zo staan we o.m. stil bij het gegeven dat het brein van onze kinderen en jongeren van vandaag veel minder gevoelig is geworden voor correctie, voor samenwerking en voor herstel en wat dit betekent voor onze aanpak op school.
We behandelen vragen als hoe we onze jongeren kunnen stimuleren hun onderwijsloopbaan af te maken en het beste uit zichzelf te halen.
Deze nieuwe wetenschappelijke inzichten kunnen belangrijke leemtes blootleggen en/of ons ertoe nopen bijsturingen aan te brengen in onze huidige begeleidingsaanpak. Deze sessie heeft dan ook oog voor het vertalen van deze inzichten naar de dagdagelijkse onderwijspraktijk.
Doelstellingen
Je hebt weet van nieuwe wetenschappelijke inzichten in het omgaan met probleemgedrag van jongeren op school.
Je weet hoe een hedendaags plan van aanpak van probleemgedrag eruitziet.
Je kent de voorwaarden om jongeren te stimuleren het beste uit zichzelf te halen en hoe daarin een cruciale rol te spelen.
Begeleiding
Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs-en managementwereld. Zij informeert, traint en ondersteunt professionals en is oprichtster van AMODO, centrum voor vorming, coaching en therapie. Zij heeft veel ervaring in het begeleiden van mensen met (werkstress) klachten in de meest uiteenlopende beroepen is gespecialiseerd in groepsdynamica en teamvorming en in het begeleiden van moeilijk werkbare teams.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 18 januari 2022 |
09:30u |
16:00u |
Dominique Roos |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.