Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - negende jaar A Residentieel seminarie 1: Communicatie vanuit verbindend leiderschap

Residentieel seminarie 1: Communicatie vanuit verbindend leiderschap

Leerkrachten staan onder druk en voelen zich vaak gefrustreerd over zaken waar je als directeur niet altijd vat op hebt. Deze frustraties kunnen leiden tot een negatieve mindset die weegt op een positief schoolklimaat. Hoe kan je als leidinggevende veerkrachtig en weerbaar blijven wannneer leraren hun frustraties bij jou willen leggen? Hoe kan je als directeur bijdragen aan een klimaat waar frustraties gehoord kunnen worden maar waar leraren ook zelf verantwoordelijkheid nemen? Welke haalbare acties kan je doen om negativisme te doen keren en leraren te betrekken?

In dit tweedaagse seminarie staan we stil bij mogelijke mechanismen achter weerstand en bekijken diverse strategieën om daar mee om te gaan. Via oefeningen en reflectie krijg je meer inzicht in je patronen en keuzes als directeur. Je krijgt input en oefeningen aangereikt om stil te staan bij je manier van luisteren, gesprekken voeren, verwachtingen formuleren, in dialoog gaan, beslissingen nemen en feedback geven. Via interactieve werkvormen ga je ook aan de slag met eigen casussen rond conflict of weerstand om je herstelgerichte vaardigheden te oefenen. Een belangrijk thema vormt ook zelf-verbinding: hoe kan ik mezelf beïnvloeden zodat ik mijn rust en veerkracht als leidinggevende kan bewaren?

Vervolgens proberen we werkvormen uit om met je team aan de slag te gaan. We zoeken samen uit hoe je als directeur gesprek en dialoog kan faciliteren zodat frustraties benoemd kunnen worden op een geweldloze manier.

We vertrekken vanuit het gedachtengoed van Verbindende communicatie van Marshall Rosenberg aangevuld met andere modellen.

Tijdens dit seminarie:

• oefen je manieren om met weerstand, boosheid en frustratie van anderen om te gaan;
  • leer je heldere boodschappen en verwachtingen formuleren;
  • oefen je empathisch luisteren;
  • experimenteer je met verantwoordelijkheid nemen/geven/delen;
  • oefen je herstelgericht omgaan met weerstand en conflict;
  • word je bewust van je eigen gedachten en patronen als leidinggevende;
  • ga je aan de slag met werkvormen om met een team moeilijke zaken bespreekbaar te maken

oefen je je rol als “facilitator” van “moeilijke” groepsgesprekken

Anouk Vroemans is leraar en leerlingbegeleider Pius X Antwerpen Bovenbouw, internationaal gecertificeerd trainer verbindende communicatie, trainer herstelgericht werken en HERGO-moderator.

donderdag 30 januari 2025 10:00u 19:30u Anouk Vroemans Domein Martinus, Sniederspad 133, Zoersel
vrijdag 31 januari 2025 09:00u 16:00u Anouk Vroemans Domein Martinus, Sniederspad 133, Zoersel

Voorovernachting en ontbijt (Hotel Martinus) 29 januari 2025 (110 EUR)