Residentieel seminarie 1: Communicatie vanuit verbindend leiderschap
Leerkrachten staan onder druk en voelen zich vaak gefrustreerd over zaken waar je als directeur niet altijd vat op hebt. Deze frustraties kunnen leiden tot een negatieve mindset die weegt op een positief schoolklimaat. Hoe kan je als leidinggevende veerkrachtig en weerbaar blijven wannneer leraren hun frustraties bij jou willen leggen? Hoe kan je als directeur bijdragen aan een klimaat waar frustraties gehoord kunnen worden maar waar leraren ook zelf verantwoordelijkheid nemen? Welke haalbare acties kan je doen om negativisme te doen keren en leraren te betrekken?
Programma
In dit tweedaagse seminarie staan we stil bij mogelijke mechanismen achter weerstand en bekijken diverse strategieën om daar mee om te gaan. Via oefeningen en reflectie krijg je meer inzicht in je patronen en keuzes als directeur. Je krijgt input en oefeningen aangereikt om stil te staan bij je manier van luisteren, gesprekken voeren, verwachtingen formuleren, in dialoog gaan, beslissingen nemen en feedback geven. Via interactieve werkvormen ga je ook aan de slag met eigen casussen rond conflict of weerstand om je herstelgerichte vaardigheden te oefenen. Een belangrijk thema vormt ook zelf-verbinding: hoe kan ik mezelf beïnvloeden zodat ik mijn rust en veerkracht als leidinggevende kan bewaren?
Vervolgens proberen we werkvormen uit om met je team aan de slag te gaan. We zoeken samen uit hoe je als directeur gesprek en dialoog kan faciliteren zodat frustraties benoemd kunnen worden op een geweldloze manier.
We vertrekken vanuit het gedachtengoed van Verbindende communicatie van Marshall Rosenberg aangevuld met andere modellen.
Doelstellingen
Tijdens dit seminarie:
- oefen je manieren om met weerstand, boosheid en frustratie van anderen om te gaan;
- leer je heldere boodschappen en verwachtingen formuleren;
- oefen je empathisch luisteren;
- experimenteer je met verantwoordelijkheid nemen/geven/delen;
- oefen je herstelgericht omgaan met weerstand en conflict;
- word je bewust van je eigen gedachten en patronen als leidinggevende;
- ga je aan de slag met werkvormen om met een team moeilijke zaken bespreekbaar te maken
oefen je je rol als “facilitator” van “moeilijke” groepsgesprekken
Begeleiding
Anouk Vroemans is leraar en leerlingbegeleider Pius X Antwerpen Bovenbouw, internationaal gecertificeerd trainer verbindende communicatie, trainer herstelgericht werken en HERGO-moderator.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 30 januari 2025 |
10:00u |
19:30u |
Anouk Vroemans |
Domein Martinus, Sniederspad 133, Zoersel |
vrijdag 31 januari 2025 |
09:00u |
16:00u |
Anouk Vroemans |
Domein Martinus, Sniederspad 133, Zoersel |
Opties
Voorovernachting en ontbijt (Hotel Martinus) 29 januari 2025 (110 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.