Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid – achtste jaar A Residentieel seminarie 1: Een positief leerklimaat start bij schoolbreed omgaan met gedrag

Residentieel seminarie 1: Een positief leerklimaat start bij schoolbreed omgaan met gedrag

Moeilijk gedrag in de klas is vandaag één van de grootste uitdagingen voor onderwijsprofessionals. Zeker voor beginnende leerkrachten kan de handelingsverlegenheid die daarbij komt kijken leiden tot uitval. Waar leerkrachten en leerlingen zich onveilig voelen, stopt groei. Om sterk en kwaliteitsvol onderwijs te kunnen blijven bieden, is een schoolbreed beleid rond gedrag een noodzaak. Tijdens deze vorming krijg je een helder en praktisch overzicht van hoe je zo’n positieve, veilige leeromgeving op schoolniveau kunt opbouwen én duurzaam realiseren.

Programma

Wat mag je verwachten van deze training?

We starten met een sterke pedagogische basisvisie op gedrag. Je ontdekt hoe gedrag – ook moeilijk gedrag zoals ‘acting-out’ – vaak een signaal is dat er niet aan basisnoden voldaan wordt. Deze visie onderbouwen we met wetenschappelijke inzichten en maken we concreet en herkenbaar voor jouw praktijk.

Vanuit het kader van Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) bouwen we laag per laag aan wat nodig is om een veilige en stimulerende leer- en leefomgeving te creëren. Zo'n visie moet niet in een map verdwijnen, maar voelbaar en zichtbaar zijn in de dagelijkse werking van jouw school.

We gaan aan de slag met drie centrale pijlers:

  • het aanleren en stimuleren van prosociaal gedrag,
  • het versterken van een veilig klas- en schoolklimaat,
  • en het gepast reageren op gedrag dat onveiligheid oproept.

Daarvoor screenen we samen je schoolpraktijk: Hoe gaan jullie vandaag om met gedrag? Welke routines, rituelen, daglijnen en gedragsafspraken worden gebruikt? Zijn die schoolbreed gedragen of eerder klasspecifiek? En dekken ze alle noden?

Vervolgens focussen we op het versterken van de vaardigheden binnen je schoolteam. We tonen aan, via concrete voorbeelden van goede praktijken, hoe een schoolbrede aanpak loont — van het voorkomen van probleemgedrag tot het omgaan met escalaties en conflicten. We reiken basisvaardigheden aan voor het hele team én specifieke handvatten voor zorgteams. We baseren ons hiervoor op wetenschappelijk onderzochte kaders en methodieken zoals Positief en Veilig Leerklimaat (P. van der Helm) en Life Space Crisis Intervention.

Daarnaast gaan we samen na hoe een schoolbreed gedrags- en conflictbeleid er in jouw school concreet zou kunnen uitzien. We bouwen dat op maat uit en zorgen voor een goede balans tussen reageren op moeilijk gedrag én responderen op de nood die achter het gedrag zit.

Natuurlijk kom je bij een schoolbrede aanpak ook teamdynamieken tegen – en soms ook weerstand. Daarom staan we stil bij veranderingsprocessen: wat helpt om beweging te krijgen in een team, hoe hou je mensen aan boord en werk je samen gericht aan een gedeelde visie en een gezamenlijk doel?

Tijdens de vorming gebruiken we uiteenlopende werkvormen: brainstorms, analyses, good practices, screeningsopdrachten, groepsopdrachten … zodat je niet alleen inzichten krijgt en aan wisselleren binnen een lerend netwerk doet, maar ook praktisch aan de slag kunt voor jouw schoolcontext.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • ontwikkel je inzicht in de basisnoden van leerlingen en ontdek je hoe moeilijk gedrag vaak ontstaat wanneer aan die noden niet voldaan wordt;
  • leer je hoe een kwaliteitsvol en consequent toegepast schoolbreed beleid rond gedrag bijdraagt aan een veilige leeromgeving waar zowel leerlingen als leerkrachten kunnen groeien;
  • breng je je eigen onderwijspraktijk in kaart en krijg je zicht op de bouwstenen die al aanwezig zijn, én op mogelijke verbeterpunten;
  • ontdek je hoe je veranderingsprocessen binnen je team in gang kunt zetten en begeleiden, en hoe je collega’s motiveert om samen te werken aan een gedeelde visie en een gezamenlijk doel.

Begeleiding

Gerrit De Moor

  • Bachelor in de orthopedagogie; 35 jaar ervaring in het werken met kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele stoornissen, als opvoeder, hoofdopvoeder, teamcoach
  • Vormingsmedewerker in OC Nieuwe Vaart: master trainer in Life Space Crisis Intervention
  • Buiten het Vormingscentrum Create ook opgeleid als master facilitator of The Virtues Project en mentor Gentle Teaching

 

Spriet Eline:

  • Master Klinische Psychologie, met 21 jaar ervaring in het werken in zorg en onderwijs met kinderen en jongeren met gedrags- en en emotionele stoornissen
  • Vormingsmedewerker in OC Nieuwe Vaart met affiniteit voor inhouden rond omgaan met moeilijk gedrag en conflicthanteringmethodieken (o.a. Senior Trainer in Life Space Crisis Intervention)
  • Betrokkenheid bij onderzoeksprojecten rond het schoolbreed implementeren van een organisatiebreed gedragsbeleid in onderwijs en zorg (lager en secundair onderwijs, VAPH, Jongerenwelzijn)

Mee te brengen materiaal

Niet verplicht maar zeker toegestaan: pedagogisch beleid, ondersteunende materialen i.f.v. gedragsbeleid op school enz.

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Niet verplicht maar zeker toegestaan: voorbeelden van leerlingen met probleemgedrag en de huidige opvolging en hanteringswijzen.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 27 november 2025 10:00u 19:30u Gerrit De Moor
Eline Spriet
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
vrijdag 28 november 2025 09:00u 16:00u Gerrit De Moor
Eline Spriet
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Opties

Voorovernachting + ontbijt + Hotel Aazaert Blankenberge 26/11/2025 (120 EUR)

CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CVA.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid