Residentieel seminarie 1: Iedereen regisseur van zijn eigen schoolcarrière: betrokkenheid en eigenaarschap op school stimuleren
Eigenaarschap en verantwoordelijkheid zowel bij leerlingen als leerkrachten stimuleren, dat is de uitdaging waar het hier om gaat. Een authentieke participatiecultuur op school creëren waarbij iedereen wordt gehoord maar ook iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Waar leerlingen en leerkrachten ‘the extra mile’ gaan waar nodig.
We zoomen tijdens deze vorming in op hoe jij als directeur de betrokkenheid van alle actoren op school kan verhogen en zo een klimaat creëert waarbij iedereen gemotiveerd naar school gaat hetzij om te leren hetzij om te onderwijzen, ondersteunen of opvoeden. We zoeken naar het ideale beleidskader om waarachtige betrokkenheid te stimuleren en iedereen regisseur te maken van zijn eigen schoolcarrière. Leerlingen die op de schoolbanken hun toekomst zelf in handen nemen, leerkrachten die daar zelfredzaam en met voldoening aan bijdragen.
Iedereen regisseur van zijn eigen leven! Met de directeur in de regiekamer zodat die uiteindelijk zelfs ‘misbaar’ kan zijn omdat mensen weten wat er van hen verwacht wordt en ook bereid zijn hun bijdrage aan het geheel zo goed mogelijk te vervullen.
Programma
In deel één van de tweedaagse kijk je naar wat jongeren vandaag nodig hebben om gemotiveerd naar school te gaan en om verantwoordelijkheid te nemen wat betreft hun eigen schoolcarrière. Je leert hoe je leerlingen maximaal aanmoedigt om hun leertraject positief in handen te nemen en om tegenslagen te overwinnen.
Je krijgt inzicht in wat hen drijft en waar het soms misloopt en krijgt tips om leerlingen op een haalbare manier regisseur te maken van hun eigen leven.
Je krijgt een kader aangereikt om als directeur te kijken naar een leerlinggericht-beleid op school en denkt actief na over hoe je al jouw collega’s vanaf de directeursstoel kan stimuleren en ondersteunen in hun verantwoordelijkheden en taken naar leerlingen toe.
In deel 2 van deze nascholing focus je op de vraag: ‘Hoe kan ik als directie ‘mis-baar’ zijn?’ Je krijgt hier antwoorden op de vraag hoe je eigenaarschap bij collega’s stimuleert en hoe je zorgt voor betrokkenheid en zelfredzaamheid van leerkrachten en ondersteunend personeel.
Je kijkt naar wat jouw collega’s nodig hebben om ‘the extra mile’ te gaan waar nodig en hoe jij een cultuur creëert waarbij iedereen gestimuleerd wordt om zelf ook verantwoordelijkheid te nemen.
Je leert op deze wijze ook om als schoolteam beter samen te werken en conflicten te vermijden. Je zoomt in op manieren van werken die open communicatie en een feedback-cultuur stimuleren, betrokkenheid bevorderen en ervoor zorgen dat er binnen de schol maximala gebruik wordt gemaakt van ieders talenten, kennis en ervaring.
Uitgaande van de wetenschap dat mensen beter presteren als ze met ‘goesting’ komen werken, leer je ook hoe je een klimaat creëert waar ook in uitdagende omstandigheden prettig samengewerkt wordt. Leer je hoe je collega’s waardeert en zorgt dat ze met voldoening kunnen werken en beter opgewassen zijn tegen tegenslagen.
Je maakt een analyse van de eigen schoolcultuur, van jouw eigen leiderschapsstijl en van de geldende afspraken en regels binnen de school. Je onderzoekt wat er binnen jouw schoolteam nodig is om de samenwerking zo goed mogelijk vorm te geven, conflicten te voorkomen en een werkomgeving te creëren waar iedereen tot zijn recht komt en zijn taak zo goed mogelijk kan uitvoeren.
Je krijgt heel wat concrete tips en tricks om de betrokkenheid en het enthousiasme van leerkrachten en leerlingen te stimuleren en om constructief te reageren als iemand afhaakt of gedrag toont dat niet wenselijk is.
Daarnaast wordt er gewerkt met concrete cases en is er voldoende ruimte voor zelfreflectie en het behandelen van persoonlijke uitdagingen en noden.
Je gaat naar huis met nieuwe inzichten, werkpunten voor jezelf en enkele praktische modellen en ideeën om een positieve samenwerking tussen gemotiveerde leerlingen en zelfredzame en betrokken leerkrachten te verhogen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- weet je hoe je jongeren moet prikkelen, aanspreken en intrigeren;
- weet je hoe je jongeren moet aanspreken op gedrag dat niet wenselijk is;
- weet je hoe je leerlingen kan doen groeien tot verantwoordelijke en zelfredzame volwassenen;
- weet je hoe je een leerlinggericht beleid ontwikkeld en je collega’s helpt bij hun pedagogische en opvoedkundige taken;
- weet je hoe je collega’s kan motiveren om oog te hebben voor het geheel;
- weet je hoe je als directeur een klimaat creëert waarbij je eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid bij personeelsleden stimuleert;
- weet je hoe je jezelf als directeur ‘misbaar’ kan maken;
- weet je hoe je een authentieke inspraak-cultuur kan creëren en omgaat met democratie en participatie op school (zowel met leerlingen als leerkrachten).
Begeleiding
Caroline Steyaert, Algemeen Directeur bij AFS Low Lands, voormalig oprichter en jarenlang coördinator van Zin-d’erin(g) (het huidige Pimento). Jarenlang free-lance lesgeefster zowel nationaal als internationaal voornamelijk binnen de sectoren onderwijs en social profit . Werkt voornamelijk binnen de thema’s communicatie, leiderschap, werken met tieners en jongvolwassenen (begeleidingshouding), diversiteit op school, intercultureel leren en polarisatie. Caroline is sinds 2018 Qualified Facilitator voor Global Competence Education (en 21ste eeuwse vaardigheden).
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 13 november 2025 |
10:00u |
19:30u |
Caroline Steyaert |
Hotel Vé |
vrijdag 14 november 2025 |
09:00u |
16:00u |
Caroline Steyaert |
Hotel Vé |
Opties
Voorovernachting + ontbijt + Hotel Vé (Mechelen) 12/11/2025 (120 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.