Residentieel seminarie 1: Lesdag 1, De impactvolle schoolleider: welzijn als strategische kracht - Lesdag 2, Personeelsbeleid anno 2025: verdiepen, verfijnen, vooruitkijken
Dag 1
Als schoolleider sta je dagelijks aan het roer van een dynamische organisatie, waarbij het welzijn van je team cruciaal is voor succes. Maar hoe zorg je ervoor dat je mensen gedijen, stress effectief beheerd wordt en je een cultuur creëert waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt? In deze eendaagse workshop duiken we diep in de 'soft' human capital kant van schoolleiderschap. We bieden je strategische inzichten en concrete handvatten om proactief te werken aan een bloeiend menselijk kapitaal binnen jouw school, gedragen door authentiek leiderschap en praktische welzijnsstrategieën.
Dag 2
Na deze lesdag kan je de geplande wijzigingen in de personeelsregelgeving correct situeren en toepassen op je schoolcontext. Je kan tevens de regelgeving inzake de re-integratie van langdurig zieke personeelsleden correct hanteren en toepassen in jouw schoolse situatie.
Programma
Dag 1
Tijdens deze workshop focussen we op het versterken van welbevinden, het effectief omgaan met stress en de cruciale rol van persoonlijk leiderschap in het creëren van een positieve en productieve schoolcultuur.
Je krijgt concrete handvatten om preventief te werken aan welzijn binnen je team, verder dan enkel 'hard werken'. We verkennen de specifieke stressoren die typisch zijn voor de schoolomgeving en ontwikkelen mechanismen voor collectief stressmanagement en veerkracht, dit alles vanuit het bestaand regelgevend kader mbt welzijn op het werk en personeelsregelgeving in onderwijs.
Jouw rol als schoolleider is hierin essentieel.
Daarom verdiepen we ons in persoonlijk leiderschap als welzijnsmotor, inclusief effectieve stresscoping en het gebruik van timemanagement als instrumenten voor werkdrukverlaging.
We pakken concrete welzijnsdilemma's aan waar je dagelijks mee te maken krijg (‘moet iedere collega aanwezig zijn op deze vergadering? Moet iedereen taken uitvoeren tijdens het schoolfeest? Wat met flexibele werktijden of hoe kijken we naar de relatie tussen les- en schoolopdracht?
De workshop is interactief en verwacht een actieve deelname van alle deelnemers. We werken met casusbespreking, dilemma-analyses en gezamenlijke brainstormsessies, om de vertaalslag van regelgevend kader naar jouw praktijk te te kunnen maken.
Aan het einde van de dag ga je naar huis met een aanzet van een schoolgebonden actieplan om het welzijn van jouw team duurzaam te versterken.
Dag 2
Welkom en situering van de dag
Kennismaking met de leervragen van de deelnemers, korte duiding van de context en het doel van de vorming.
Wat is er veranderd? Een update van de regelgeving rond personeelsbeleid
Overzicht van recente en geplande wijzigingen in regelgeving (o.a. evaluatie, re-affectatie, re-integratie, afwezigheden, aanwervingen…).
→ Interactief met ruimte voor vragen en concrete duiding
Re-integratie van langdurig afwezige personeelsleden
Wat zegt de regelgeving? Hoe pak je dit als directeur goed aan?
→ Werkvorm: analyse van realistische praktijksituaties met juridisch kader
Reflectie en afronding
Wat neem je mee naar je eigen school? Welke vragen blijven nog open?
Werkvormen:
- Informatieve inputmomenten (met PowerPoint en toelichting): bij de updates en juridisch kader
- Casusbesprekingen
- Interactieve vragenrondes: bij elke thematische blok
Doelstellingen
Dag 1
Na het volgen van deze eendaagse nascholing:
- Versterk je het algemene welzijn en de veerkracht van je team door proactieve strategieën;
- Ontwikkel je een dieper inzicht in stressoren en pas je effectieve interventies toe;
- Optimaliseer je jouw persoonlijk leiderschap om een inspirerend en vitaal rolmodel te zijn voor welzijn.
Dag 2
Na het volgen van deze nascholing
- kan je de geplande wijzigingen in de personeelsregelgeving correct situeren en toepassen op je schoolcontext;
- kan je tevens de regelgeving inzake de re-integratie van langdurig zieke personeelsleden correct hanteren en toepassen in jouw schoolse situatie.
Begeleiding
Dag 1
Roeland Van Kerckhove stond meer dan 22 jaar in het onderwijs, waar hij zowel les, beleids- en begeleidingsopdrachten heeft opgenomen (als leerkracht, cursistenbegeleider, directeur en pedagogisch begeleider). Doorheen de jaren specialiseerde Roeland zich in Change Management, Human Capital en de begeleiding van organisaties doorheen (digitale) transformaties met een specifieke focus op ‘de Mens in de Organisatie’.
Dag 2
Lieve Caluwaerts is stafmedewerker bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
graag casussen op voorhand aanreiken (minstens 14 dagen op voorhand)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 6 november 2025 |
10:00u |
19:30u |
Roeland Van Kerckhove |
Biznis Hotel Lokeren |
vrijdag 7 november 2025 |
09:00u |
16:00u |
Lieve Caluwaerts |
Biznis Hotel Lokeren |
Opties
Voorovernachting + ontbijt Lokeren 5/11/2025 (120 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.