Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - drieëntwintigste jaar Residentieel seminarie 2: De school als professionele leergemeenschap

Residentieel seminarie 2: De school als professionele leergemeenschap

Een schoolleider staat voor heel wat taken en uitdagingen, waarbij beroep wordt gedaan op een sterk responsief vermogen. Omdat het niet (meer) mogelijk is om al deze taken alleen uit te voeren is het delen van leiderschap via lerende teams en via een stimulerend professionaliseringsbeleid een must. Werken aan gepaste persoonlijke ontwikkeling van elk lid van het schoolteam maakt hier ondersteunend deel van uit. Een belangrijke vraag hierbij is dan wel: hoe hier juist leiding aan geven zodat taken kwaliteitsvol worden opgenomen en er een werkbaar evenwicht ontstaat tussen bottom-up ontwikkeling en voldoende aansturing vanuit visie en leidende principes? Via dit seminarie willen we een praktijkgericht denkkader aanreiken vanuit het ‘GO ALL for learning’ model zoals we dit hebben ontwikkeld in ‘Team School! Leergemeenschappen creëren in onderwijs’  (Schelfhout, et al., 2019).

Programma

Dit seminarie reikt je een praktijkgericht denkkader aan inzake het uitwerken van een professionaliserings-/HRD beleid dat inzet op de wisselwerking tussen individueel waarderend coachen gelinkt aan persoonlijke ontwikkeling (POP) en de mogelijkheden die verschillende vormen van leergemeenschappen geven tot een gezamenlijk gedragen schoolontwikkeling.

 

Je  maakt kennis met de betekenis, de doelen, de rollen en de voordelen van werken met leergemeenschappen en je krijgt de kans je eigen noden en die van jouw school in kaart te brengen. Er worden strategieën besproken om leergemeenschappen succesvol te implementeren, om het professioneel leren van alle teamleden naar een hoger niveau te tillen. Daarna en in wisselwerking, wordt ingegaan op waarderend coachen en communiceren (leernoden nagaan, leren stimuleren, samen doelen bepalen, ondersteuning bieden, aangepaste evenwichten zoeken tussen individuele ontwikkeling en ontwikkeling binnen LG, inzetten op verbondenheid) als fundament voor een professionaliserings-/HRD beleid.

 

Leervragen die hierbij aan bod komen zijn:

  • Op welke manier werken professionele leergemeenschappen?
  • Hoe kan je dit structureel en concreet installeren op je school?
  • Hoe neem je onderwijskundig leiderschap op om beslissingen te doen uitvoeren/landen op de klasvloer? Hoe zorg je ervoor dat de neuzen in dezelfde richting staan?
  • Hoe kan je werken aan sterke zelfsturende teams (in kader van schaalvergroting)? Welk evenwicht kan je creëren tussen aansturing en zelfsturing?

Doelstellingen

Na afloop van dit traject:

  • ken je het potentieel van leergemeenschappen en lerende teams voor professioneel leren, school- en kwaliteitsontwikkeling;
  • beschik je over kennis voor het opstarten en ontwikkelen van leergemeenschappen als basis voor schoolontwikkeling en ben je je bewust van specifieke uitdagingen bij het succesvol creëren van de eigen school als professionele leergemeenschap;
  • kun je de wisselwerking tussen het uitwerken van een professionaliserings-/HRD beleid dat inzet op individueel waarderend coachen gelinkt aan persoonlijke ontwikkeling (POP) en de mogelijkheden om zich te ontwikkelen in verschillende vormen van leergemeenschappen benoemen;
  • ken je de voorwaarden voor waarderend coachen en communiceren (leernoden nagaan, leren stimuleren, samen doelen bepalen, ondersteuning bieden, aangepaste evenwichten zoeken tussen individuele ontwikkeling en ontwikkeling binnen LG, inzetten op verbondenheid) als fundament voor een HRD beleid.

Begeleiding

Wouter Schelfhout is verbonden aan de Antwerp School of Education, Universiteit Antwerpen. Hij heeft een rijke ervaring in onderwijs: als leerkracht economie, als pedagogisch coördinator, als onderwijsinspecteur, als lerarenopleider in combinatie met onderzoek. Zijn onderzoek focust op het optimaliseren van onderwijsleerprocessen, school- en professionaliseringsbeleid en bottom-up schoolontwikkeling.

Mee te brengen materiaal

Laptop

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 21 mei 2026 10:00u 19:30u Wouter Schelfhout Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
vrijdag 22 mei 2026 09:00u 16:00u Wouter Schelfhout Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Opties

Voorovernachting + ontbijt + Hotel Aazaert Blankenberge 20/05/2026 (120 EUR)

CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CVA.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid