Residentieel seminarie 2: Het lerarentekort als katalysator voor positieve hervormingen
Het lerarentekort laat zich bij momenten pijnlijk hard voelen. Net op het moment dat ons onderwijs ook voor andere prangende uitdagingen staat, is het belangrijk dat we de lasten spreiden over de schouders die wél aanwezig zijn op school, en het voor iedereen werkbaar houden.
Programma
In dit seminarie leggen we van nabij het lerarentekort onder de loep: waar komt het vandaan, welke evolutie zien we? Maar ook: welke effecten zien we hiervan op de scholen?
Daarna zetten we een oplossingsgerichte bril op: we kijken naar mogelijkheden om je school anders te organiseren in het kader van dat lerarentekort. Welke waarde kan afstandsonderwijs hierin hebben, het inschakelen van flexi-jobbers, gastleraren, leerkracht-specialisten, het werken van een schoolopdracht… en in welke mate zijn deze maatregelen ook wenselijk?
Tenslotte staan we ook stil bij de vraag hoe binnen zo’n structuur iedereen voluit ingezet kan worden op zijn of haar sterkte: zowel leerkrachten als directieleden, en vooral ook: hoe stel je een stevig directieteam samen in functie van deze uitdaging?
Doelstellingen
Deelnemers kunnen de effecten van het lerarentekort op hun eigen school in kaart brengen.
Deelnemers kunnen mogelijke pistes toelichten om met dit lerarentekort aan de slag te gaan.
Deelnemers kunnen met concrete oplossingen aan de slag die werkbaar zijn op hun eigen school.
Begeleiding
Jan Royackers stond gedurende 9 jaar met veel goesting voor de klas en heeft ervaring in ASO, BSO en TSO. Gedurende 6 jaar was hij ook leerlingenbegeleider. In al die tijd bouwde hij als leraar heel wat expertise op rond didactische werkvormen, evaluatiebeleid, onderwijsinnovatie en klasmanagement. Als leerlingenbegeleider spitste hij zich vooral toe op het creëren van een warm schoolklimaat. Hij begeleidt de opstart van verschillende nieuwe scholen en ondersteunt en adviseert scholen, werkgroepen en directies bij schoolontwikkeling.
Jan studeerde Romaanse talen en volgde het postgraduaat leerlingenbegeleiding. Daarnaast was hij ook wetenschappelijk medewerker aan de UGent (Steunpunt Diversiteit en Leren). Daarnaast zetelt hij in de raad van bestuur van Ahazaza International School, een school in Rwanda waar hij als vrijwilliger werkte.
Een onvoorwaardelijk positieve kijk op jongeren en de maatschappij kenmerken zijn aanpak: constructief, kritisch en oplossingsgericht.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 8 mei 2025 |
10:00u |
19:30u |
Jan Royackers |
Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen |
vrijdag 9 mei 2025 |
09:00u |
16:00u |
Jan Royackers |
Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen |
Opties
Voorovernachting en ontbijt (woe. 7 mei) (110 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.