Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - negende jaar A Residentieel seminarie 2: Hoe geef je leerwinst vorm?

Residentieel seminarie 2: Hoe geef je leerwinst vorm?

(Digitale) leermiddelen staan centraal in elke onderwijsaanpak, zowel om leerinhouden te concretiseren en aanschouwelijk te maken, als bij het voorzien van oefeningen, opdrachten enzovoort. Maar welke criteria hanteer je om kwaliteitsvolle leermiddelen te selecteren, die positief bijdragen aan het leerrendement (en hoe evalueer je dit)? Welke voorwaarden zijn er aan de implementatie en het gebruik verbonden? Maar bovenal, welke (schoolbrede) visie wordt er gehanteerd bij de selectie ervan?

Een beginsituatieanalyse van de (digitale) leermiddelenaanpak en de achterliggende doelen in de eigen school vormt de basis voor het aanreiken van concrete kaders, voorbeelden en suggesties om het eigen perspectief van de school te onderbouwen/verbreden.

Vervolgens komen onder andere volgende thema’s aan bod:

• Visie op kwaliteitsvol onderwijs (uitrollen)
  • Visie op kwaliteitsvolle didactiek (uitrollen)
  • Soorten (kwaliteitsvolle) leermiddelen
  • Leerrendement evalueren

Naast het aanreiken van kaders en toepassingen staan gesprekken en discussies centraal, met steeds een transfer naar de eigen school.

Tijdens dit seminarie:

• schets je een visie op kwaliteitsvol onderwijs, met integratie van kwaliteitsvolle leermiddelen;
  • schets je een visie op kwaliteitsvolle didactiek, met integratie van kwaliteitsvolle leermiddelen;
  • benoem je (digitale) leermiddelen die kunnen bijdragen aan het aanbieden van kwaliteitsvol onderwijs;
  • benoem je concrete acties om leerrendement te evalueren;
  • benoem je (schooleigen) voorwaarden voor de implementatie van een beleid omtrent het kwaliteitsvol gebruik van leermiddelen.

Els Tanghe heeft heel wat jaren onderwijservaring opgedaan als leerkracht en stagebegeleider, docent, coördinator, mentor-coach in verschillende zorgopleidingen. Sedert 2019 is ze als lerarenopleider verbonden aan de educatieve masteropleiding van de UAntwerpen, inhoudelijk medewerker en lesgever bij Centrum Nascholing Onderwijs. Als buitenpromovendus doctoreert Els momenteel op de effectiviteit van professionaliseringstrajecten voor schoolleiders. Haar grootste onderwijspassies: activerend (ICT-gerelateerd) onderwijs, aanvangsbegeleiding, vakdidactiek gezondheidswetenschappen en professionalisering.

maandag 2 juni 2025 10:00u 19:30u Els Tanghe Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen
dinsdag 3 juni 2025 09:00u 16:00u Els Tanghe Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen

Voorovernachting en ontbijt (Hotel Martin's Patershof) 1 juni 2025 (110 EUR)