Residentieel seminarie 2: Hoe geef je leerwinst vorm?
(Digitale) leermiddelen staan centraal in elke onderwijsaanpak, zowel om leerinhouden te concretiseren en aanschouwelijk te maken, als bij het voorzien van oefeningen, opdrachten enzovoort. Maar welke criteria hanteer je om kwaliteitsvolle leermiddelen te selecteren, die positief bijdragen aan het leerrendement (en hoe evalueer je dit)? Welke voorwaarden zijn er aan de implementatie en het gebruik verbonden? Maar bovenal, welke (schoolbrede) visie wordt er gehanteerd bij de selectie ervan?
Programma
Een beginsituatieanalyse van de (digitale) leermiddelenaanpak en de achterliggende doelen in de eigen school vormt de basis voor het aanreiken van concrete kaders, voorbeelden en suggesties om het eigen perspectief van de school te onderbouwen/verbreden.
Vervolgens komen onder andere volgende thema’s aan bod:
- Visie op kwaliteitsvol onderwijs (uitrollen)
- Visie op kwaliteitsvolle didactiek (uitrollen)
- Soorten (kwaliteitsvolle) leermiddelen
- Leerrendement evalueren
Naast het aanreiken van kaders en toepassingen staan gesprekken en discussies centraal, met steeds een transfer naar de eigen school.
Doelstellingen
Tijdens dit seminarie:
- schets je een visie op kwaliteitsvol onderwijs, met integratie van kwaliteitsvolle leermiddelen;
- schets je een visie op kwaliteitsvolle didactiek, met integratie van kwaliteitsvolle leermiddelen;
- benoem je (digitale) leermiddelen die kunnen bijdragen aan het aanbieden van kwaliteitsvol onderwijs;
- benoem je concrete acties om leerrendement te evalueren;
- benoem je (schooleigen) voorwaarden voor de implementatie van een beleid omtrent het kwaliteitsvol gebruik van leermiddelen.
Begeleiding
Els Tanghe heeft heel wat jaren onderwijservaring opgedaan als leerkracht en stagebegeleider, docent, coördinator, mentor-coach in verschillende zorgopleidingen. Sedert 2019 is ze als lerarenopleider verbonden aan de educatieve masteropleiding van de UAntwerpen, inhoudelijk medewerker en lesgever bij Centrum Nascholing Onderwijs. Als buitenpromovendus doctoreert Els momenteel op de effectiviteit van professionaliseringstrajecten voor schoolleiders. Haar grootste onderwijspassies: activerend (ICT-gerelateerd) onderwijs, aanvangsbegeleiding, vakdidactiek gezondheidswetenschappen en professionalisering.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 2 juni 2025 |
10:00u |
19:30u |
Els Tanghe |
Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen |
dinsdag 3 juni 2025 |
09:00u |
16:00u |
Els Tanghe |
Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen |
Opties
Voorovernachting en ontbijt (Hotel Martin's Patershof) 1 juni 2025 (110 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.