Residentieel seminarie 2: Lesdag 1 AI in de Klas – van lesmateriaal tot leerlijnen en afspraken - Lesdag 2 AI in het onderwijs: zegen of vloek?!
Dag 1
Artificiële intelligentie (AI) is reeds enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal en ons onderwijs binnen. Maar hoe pak je dit nu concreet aan in jouw school? Maken we van elke docent een informaticus? Welke afspraken maken we met collega's en leerlingen? Is de technologie vrij van valkuilen en welke tools kies je het best voor jouw school?
Dag 2
Je onderzoekt wat AI precies inhoudt en hoe het vandaag wordt ingezet. Wat zijn de mogelijkheden van AI en welke voordelen zijn er dan voor onderwijs, voor leerlingen, voor leraren? Wat is de te verwachten impact op de rol en de professionalisering van de leraar, of op de taalvaardigheid en evaluatie van de leerling, of op leren/onderwijs in het algemeen? Je onderzoekt dus wat de toekomst zal brengen, wat de kansen, de bedreigingen en de mogelijkheden zijn en hoe je generatieve AI veilig en ethisch verantwoord kan inzetten.
Die informatie zal je immers helpen om op zoek te gaan naar een beleidskader zodat je AI ten volle kan benutten en er op een effectieve manier mee leren omgaan.
Programma
Dag 1
Tijdens deze dag verkennen we verschillende aspecten rond AI in ons onderwijs. Dit doen we gericht en aan de hand van het raamwerk van Unesco. Dat raamwerk biedt sleutelcompetenties voor leerkrachten en leidinggevenden in relatie tot AI en onderwijs. Tijdens onze dag splitsen we de aspecten en bijhorende competenties op in vier delen, verspreid over twee sessies. Zo starten we met de verkenning van het AI-veld, maar hebben daarbij telkens oog voor het menselijke aspect in de gehele AI-cyclus. Daarna duiken we in het gebruik van toepassingen en technieken die leraren kunnen gebruiken en/of toelaten in de klas. Maar hoeveel ondersteuning staan we daarbij toe?
Dag 2
In de namiddag verdiepen we ons in de praktijk en ervaar je zelf de ontwikkelcyclus van AI-toepassingen. Dit doen we aan de hand van kant-en-klaar lesmateriaal dat is ontwikkeld voor de derde graad van het lager onderwijs, maar kan doorgroeien tot de tweede graad van het secundair onderwijs.
De dag sluiten we af met een portie ethiek. Welke tools en AI-toepassingen laten we toe binnen onze scholen? Hoe hanteren we een ethische kapstok die ons begeleidt in de ontwikkeling van die schoolvisie?
Doelstellingen
Dag 1
Na deze sessie kan je:
Kennis:
- kunnen duiden wat AI is;
- kunnen duiden hoe we, aan de hand van competenties vanuit de Europese Commissie en UNESCO, werken aan AI-geletterdheid;
- een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing (in het dagelijks leven, maar ook binnen de klas);
- kan je een voorbeeld van machinaal leren duiden met lesmateriaal;
- kan je voorbeelden van lesontwerpen en evaluatievormen situeren binnen een ondersteuningskader voor lerarenteams;
- elementen van een ethisch raamwerk benoemen en duiden;
- een gegeven casus duiden binnen dat ethisch raamwerk voor AI-toepassingen.
Vaardigheden:
- kan je een taalmodel gebruiken binnen de eigen praktijk;
- kan je een lesvoorbeeld uitwerken met een handvat rond AI in de klas;
- kan je een eigen AI-model trainen en dit linken aan praktijkvakken;
- kan je een gegeven handvat linken aan je eigen schoolvisie of praktijk.
Dag 2
Aan het einde van deze training weten de deelnemers wat AI inhoudt en wat de kansen en nadelen zijn.
- kan je zelf aan de slag met een aantal tools (ChatGPT, CoPilot, Gemini, Huggingface, …);
- herken je de voordelen, evenals de valkuilen en leer je daarmee omgaan;
- begrijp je wat de impact van AI is op leraren én leerlingen en wat dit betekent voor het lesgeven en het leren.
Begeleiding
Dag 1
Robbe Wulgaert is leraar programmeren en artificiële intelligentie in Gent. Je vindt hem voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen of als AI-onderzoeker duchtig aan het werk in een Gentse koffiebar. Daarnaast is hij ook auteur van het boek ‘AI in de klas – Praktische gids voor onderwijsprofessionals’.
Ben je gefascineerd door programmeren of op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, AI-geletterdheid en computationeel denken? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!
Dag 2
Mariet Vrancken is auteur van Onderwijs Hybride Organiseren, Maak van je school een leerhub – Lannoo Campus. Daarnaast is ze Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie en onderwijs- en organisatiedeskundige (motivatie en eigenaarschap, onderzoekscompetenties, evalueren en feedback geven, innovatief onderwijs, onderwijs anders/hybride organiseren). Ze is mede-oprichter De MET Leuven.
Mee te brengen materiaal
Dag 1: Eigen laptop met webbrowser en internettoegang
Dag 2: visie van de school, eventueel beleid omtrent AI
|
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
|
donderdag 7 mei 2026 |
10:00u |
16:00u |
Robbe Wulgaert |
Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen |
|
vrijdag 8 mei 2026 |
09:00u |
16:00u |
Mariet Vrancken |
Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen |
Opties
|
Voorovernachting + ontbijt + Martins hotel, Patershof (Mechelen) 06/05/2026 (120 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.