Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - zesde jaar A Residentieel seminarie: Betrokkenheid van het lerarenkorps versterken

Residentieel seminarie: Betrokkenheid van het lerarenkorps versterken

Vind je het ook zo belangrijk dat je een opdracht doeltreffend en effectief kunt uitvoeren, dat je er jouw eigenheid kan inleggen en het resultaat ervan landt bij de mensen waarvoor je het doet? Als dat zo is, ervaar je een bepaalde mate van eigenaarschap. Jouw psychologische basisbehoeften zijn vervuld. Maar is dat wel altijd zo (simpel)? En ervaart jouw team dit ook?

Ervaart jouw team steeds controle over de uitvoering van hun opdrachten? Krijgen ze de nodige hulpmiddelen, begeleiding, feedback en tijd om zich te verdiepen en het hen eigen te maken? Ervaren ze het gevoel dat ze de opdracht mogen uitvoeren volgens hun ideeën en methodes? Is het een opdracht waarin ze persoonlijke zinvolheid of passie vinden? En levert het resultaat altijd de aandacht en het respect op die ze verlangen van de mensen waarvoor ze het doen?

Tijdens deze opleiding staan we stil bij wat eigenaarschap betekent en hoe je het eigenaarschap van je team kan aanscherpen, opdat je binnen het team collectieve verantwoordelijkheid en engagement bekomt.

Programma

​​Dit opleidingstraject bestaat uit vier sessies. 

Dag 1: quiet quitting versus eigenaarschap als effect van een motiverende aanpak als leidinggevende 

​In deze sessie staan we eerst stil bij wat quiet quitting is en hoe dit tot stand komt (effect van dark pathway – ketting van motivatie). Vervolgens staan we stil bij het gewenste alternatief, namelijk eigenaarschap (effect van bright pathway – ketting van motivatie). We exploreren wat eigenaarschap voor jou betekent en waarom je graag eigenaarschap op jouw school wil ervaren en installeren.

Vervolgens maak je vanuit een wetenschappelijke onderbouw kennis met wat de motor van eigenaarschap vormt en hoe je het eigenaarschap van je team voedt. Dat gebeurt door optimale afstemming te zoeken met de drie psychologische basisbehoeften (Autonomie – verBondenheid – Competentie; i.e. ABC) bij jezelf en bij je team. Deze behoeften vormen de motor van jouw en hun motivatie, wat leidt tot het ervaren en opnemen van psychologisch eigenaarschap.

Tijdens deze sessie zoomen we daarnaast ook in op  

​1. hoe balans te brengen tussen belasting en belastbaarheid, én hoe een ‘onveranderbare context’ niet hoeft te leiden tot on-welbevinden. 

​2. hoe we onze eigen behoeften en deze van de teamleden optimaal kunnen voeden door de principes van: 

  • ​Need crafting
  • ​Motivation crafting
  • ​Gedachtenregulatie

​De literatuur toont namelijk aan dat wanneer het ABC van de leidinggevende gevoed is, de leidinggevende makkelijker in een ondersteunende i.p.v. dwingende aanpak gaat staan t.a.v. de medewerkers. Zelfzorg is dus wel degelijk teamzorg. 

Dag 2: aan de slag als motiverend schoolleider

Vanuit het sterk wetenschappelijk onderbouwd kader van de Zelf-Determinatie Theorie laten we je kennis maken met motiverende leiderschapsstijlen die de ABC-vitamines voeden. Hierdoor zet je als schoolleider de bright pathway van de ketting van motivatie in gang bij je team. Je leert via de gedragingen gekoppeld aan de leiderschapsstijlen inspelen op de duurzame motivatie, betrokkenheid, prestaties en het welzijn van je team. We introduceren hiervoor het Impetus360° leiderschapskompas. Deze laat je ontdekken wat je als leidinggevende nodig hebt om te floreren in het duurzaam motiveren van je team opdat zij eigenaarschap opnemen en ervaren. Je ontdekt hoe je jouw sterktes optimaal benut, hoe je eventuele valkuilen kan omzeilen en hoe je groeikansen kan vastnemen.  

In deze sessie praktiseren we de motiverende leiderschapsstijlen, opdat we een kader scheppen waarin verwachtingen helder en realistisch aanvoelen voor de school en de teamleden. Daartoe staan we stil bij welk proces je kan lopen om een gedragen kader te introduceren, te borgen (zinvolle duiding), te implementeren (effectief toepassen van de verwachtingen) en consequent op te volgen.

Dit doen we a.d.h.v. een mini-maxi oefening (incl. work-life balance) m.b.t. verwachtingen t.a.v. je team én vervolgens stap per stap het kader uit te schrijven en je aanpak uit te werken vanuit motiverende principes.

Op het einde van de dag concretiseer je het geleerde naar een persoonlijk plan van aanpak.

 

Doelstellingen

Na dit seminarie:

  • heb je meer diepgaande kennis over psychologisch en formeel eigenaarschap.
  • heb je meer diepgaande kennis over de Zelf-Determinatie Theorie en de rol van motiverend leiderschap (cfr. impetus360° leiderschapskompas).
  • heb je meer inzicht in hoe de bevrediging van het ABC leidt tot eigenaarschap en welke leiderschapsstijlen daartoe bijdragen.
  • heb je meer inzicht in je eigen leiderschapsstijl en hoe die stijl eigenaarschap ondersteunt of net ondermijnt.
  • heb je meer inzicht in je sterktes, valkuilen en groeikansen om eigenaarschap in je school aan te scherpen en/of te stimuleren.
  • ken en kan je een aantal concrete handvaten (stoplichtmodel, google maps) om de motiverende leiderschapsstijlen meer in de praktijk toe te passen
  • ken en kan je werkdrukbeleving inschatten, bespreekbaar maken en acties nemen om de belasting te verlagen en de belastbaarheid te verhogen.
  • heb je een concreet actieplan opgesteld om je eigen motiverende leiderschapsvaardigheden aan te scherpen in lijn met hoe je het ABC van je team voedt.
  • heb je inspiratie verkregen van concullega’s uit het onderwijs en inspireerde je hen.

Begeleiding

​​Sarah Neyts, trainer en coach, bij Impetus Academy (www.impetus.academy) verzorgt dit opleidingsaanbod. Impetus Academy is een spin-off van de Universiteit Gent die inzet op het inspireren en ondersteunen van organisaties, onderwijs- en overheidsinstellingen in het bevorderen van duurzame motivatie.​ 

Mee te brengen materiaal

Voor sessie 1: “Iets waarover de deelnemer zichzelf eigenaar voelt.” 
Voor sessie 2: Een casus rond een situatie waarin het moeilijk was om de ander duurzaam te motiveren.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 5 december 2024 10:00u 19:30u Sarah Neyts Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen
vrijdag 6 december 2024 09:00u 16:00u Sarah Neyts Martins Hotels Patershof, Karmelietenstraat 4, 2800 Mechelen

Opties

Voorovernachting en ontbijt (Hotel Martin's Patershof) 4 december 2024 (110 EUR)

CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CVA.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid