Residentieel seminarie: Brede basiszorg
Het lijkt alsof de klas wordt overspoeld door leerlingen met ondersteuningsnoden. Hierop inspelen is niet altijd evident. Tijdens dit seminarie reiken we enkele handvatten aan om vanuit een inclusieve mindset aan de slag te gaan met brede basiszorg in jouw school. We vertrekken vanuit de kaders die hier aan de grondslag liggen, het niet onderhandelbaar kader. We gaan dieper in op hoe draagkracht en basiszorg/verhoogde zorg zich hiertoe verhouden en hoe dat te versterken. Vervolgens reiken we elementen aan om een sterk zorgbeleid uit te werken en nemen we de verschillende rollen van directie, leraren en ondersteuners hierin onder de loep.
Mogelijke thema’s en concepten die in dit seminarie aan bod kunnen komen: universeel ontwerp, differentiatie, redelijke aanpassingen en klas- en schoolmanagement.
Programma
Het programma bestaat uit een vaste sokkel:
- contextinformatie over onderwijs
- uitzoomen
- niet onderhandelbaar kader
Waarna we aan de slag gaan met diverse tools of thema’s:
- redelijke aanpassingen
- universeel ontwerp en differentiatie
- basiszorg/verhoogde zorg vs leersteun
- individuele leertrajecten
- ...
Werkvormen: onderwijsleergesprek, stellingendiscussie, reflectieoefeningen, eigen casuïstiek
Doelstellingen
Na het volgen van dit seminarie
- kan je draagkracht zien als proces
- kan je universeel ontwerp, differentiatie, redelijke aanpassingen en klasmanagement hanteren in relatie tot een sterker onderwijs
- kan je basiszorg, verhoogde zorg zien in relatie tot leersteun
- kan je vanuit deze concepten tot een klasmanagement, leerorganisatie komen en individuele leertrajecten komen i.f.v. specifieke ondersteuningsvragen zoals een leerlingen met een IAC of cognitief sterk functionerende leerlingen
Begeleiding
Beno Schraepen is lector orthopedagogiek en onderzoekscoördinator aan het departement Mens & Maatschappij aan de AP Hogeschool. De voorbije 20 jaar volgt hij via diverse onderzoeken en (inter)nationale projecten de evoluties rond inclusie in het onderwijs en andere levensdomeinen. Hij geeft vorming en coacht, begeleidt diverse onderwijsprofessionals en scholen in hun zoektocht naar meer inclusie in de klas en school.
Mee te brengen materiaal
laptop/tablet
Verwachte voorbereiding door deelnemer
eigen casus: basiszorg & verhoogde zorg in kaart van de school
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 14 maart 2024 |
10:00u |
19:30u |
Beno Schraepen |
's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot |
vrijdag 15 maart 2024 |
09:00u |
16:00u |
Beno Schraepen |
's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot |
Opties
Voorovernachting en ontbijt (13 maart 2024) (100 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.