Residentieel seminarie: Dag 1: Dark & brigth sides van HR-innovatieve scholen - Dag 2: Psychologische veiligheid en dialoog voor schoolleiders
Programma
Dag 1: Leerkrachten zorgen voor anderen, maar wie zorgt voor de leerkracht? Zeker wanneer loopbanen langer worden en de arbeidsmarkt steeds krapper, blijft dit een bijzondere relevante & actuele vraag. Tijdens de eerste dag worden verschillende HR-innovatiepistes verkend, vanuit hun bright, maar ook hun dark sides. Schaduwkanten op de werkvloer zijn niet uit te sluiten. Binnen de dark sides mogen we evenwel niet blijven hangen in ‘probleemdefiniëring’, maar moeten we ook snel en creatief denken over ‘oplossingen’. Dit vraagt professionele moed.
Dag 2: Op de tweede dag ga je in op wat maakt dat er al dan niet gezwegen wordt over moeilijke thema’s of “dark sides” op de werkvloer. Daarbij verken je het begrip “psychologische veiligheid”, en hoe je weerstand kan herkennen, ook al wordt die niet uitgesproken. Je maakt een analyse van het dialoogklimaat in je eigen werkcontext op school, en gaat uitgebreid aan de slag met tools en technieken om de stem van de minderheid aan bod te laten komen, om “andere” ideeën te vergaren, om constructieve feedback uit te nodigen, en dialoog op gang te brengen. Deze tools en technieken kunnen ook in de bredere schoolcontext, o.a. bij leerlingen, ingezet worden.
We verkennen zowel de bright als de dark sides van HR-innovatiepistes. Dit doen we aan de hand van korte presentaties, afgewisseld met oefening, reflectie en co-creatie. Bedoeling is dat we het brede domein van HRM in scholen verkennen en hierover kritisch samen reflecteren.
Doelstellingen
Na het volgen van de eerste dag,
- verwerf je diepte-inzicht in het concept ‘HR-innovatie’ binnen onderwijs
- reflecteer je kritisch over de bright, maar ook over de dark sides van HR-innovatie en -implementatie binnen je school
- kan je acties nemen om met dark sides binnen de schoolcontext om te gaan
Na het volgen van de tweede dag,
- Weet je wat psychologische veiligheid is en waarom dit belangrijk is in een werkcontext.
- Kan je weerstand op de werkvloer herkennen.
- Kan je analyses maken van psychologische veiligheid en weerstand in je eigen werkcontext.
- Kan je verschillende tools en technieken inzetten om de stem van de minderheid aan bod te laten komen, om “andere” ideeën te vergaren, om constructieve feedback uit te nodigen, en dialoog op gang te brengen.
Begeleiding
Peggy De Prins is doctor in de sociale wetenschappen en verbonden als professor en senior onderzoeker aan Antwerp Management School. Sinds het begin van de jaren negentig doet zij aan wetenschappelijk onderzoek op het domein van duurzaam HRM en duurzame arbeidsrelaties. Zij is auteur van de boeken “12 sleutels voor duurzaam HRM” (2015), “De Clash voorbij, 7 bouwstenen voor sociale dialoog” (2018) en “The Dark Side; Waarover er gezwegen wordt op het werk”. (2023). En tevens publiceert zij op regelmatige basis artikelen in zowel academische journals als columns en opinie-artikelen in allerlei (HRM-)vakbladen.
Sara Bastiaensens is doctor in de Communicatiewetenschappen. Als onderzoeker aan Universiteit Antwerpen en Antwerp Management School bouwde ze gedurende 12 jaar expertise op in groepsprocessen, interpersoonlijke communicatie, duurzame loopbanen en werkbaar werk. Aan de Universiteit Antwerpen doceerde ze het vak “Interpersonal Communication” en momenteel doceert ze bij Antwerp Management School in verschillende opleidingen, waaronder “Global Leaderrship” en “Start to Lead”.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 24 maart 2025 |
10:00u |
19:30u |
Peggy De Prins |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
dinsdag 25 maart 2025 |
09:00u |
16:00u |
Sara Bastiaensens |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
Opties
voorovernachting en ontbijt (Hotel Aazaert) 23 maart 2025 (110 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.