Residentieel seminarie: De plaats van datawijzer in je kwaliteitszorgsysteem en flexibele leertrajecten voor cognitief sterk functionerende leerlingen in secundair onderwijs
Dag 1:
Je wil graag je buikgevoel objectiveren aan de hand van data. De nieuwe datawijzer van de doorlichting kan je hier bij helpen. Je leert in deze opleiding wat je allemaal met de datawijzer kan en welke beleidsdomeinen je in connectie kan brengen met de datawijzer. We benaderen dit op metaniveau, maar je gaat ook aan de slag met de datawijzer van je eigen school om knipperlichten te ontdekken en acties te formuleren.
Dag 2:
Vraag je je af op welke manier je beter tegemoet kan komen aan de noden van CSF leerlingen?
Worstel je met praktische vragen over diverse flexibele leertrajecten voor deze doelgroep?
Een kwalitatief beleid voor CSF-leerlingen op school vraagt kennis over CSF en over de maatregelen die je kunt nemen om aan de leernoden van de leerlingen tegemoet te komen. Liv Van Hyfte en Ignace Ryheul, beiden trekkers van een Ankerschool CSF, delen graag hun expertise met jullie. Ze vertrekken daarbij vanuit concrete situaties en leerlingenprofielen, en koppelen op die manier wetenschap aan praktijk.
Programma
Dag 1:
Je maakt in deze opleiding kort kennis met een brede waaier aan data-bronnen. Welke bronnen zijn er? Welke dienen waarvoor? Waarin is de nieuwe datawijzer anders dan de andere bronnen?
Daarvan diepen we de datawijzer, de nieuwe tool van de doorlichting uit. Je ziet welke data aanwezig is in de datawijzer, je ziet hoe je de datawijzer kan toepassen, hoe je knipperlichten voor je school kan herkennen. Je test al deze functies ook uit voor je eigen school zodat je je eigen data leert lezen en gebruiken. Welke acties ga je ondernemen naar aanleiding van je analyse? We zetten de eerste lijnen op papier voor een actieplan waar je mee aan de slag kan binnen je school.
Je eindigt deze dag met een waaier aan ideeën.
Dag 2:
Korte plenaire delen worden afgewisseld met actieve werkvormen. We vertrekken vanuit de praktijk met casussen en koppelen daar theorie aan.
Doelstellingen
Dag 1:
Na het volgen van deze sessies
- kan je vlot vier databronnen opsommen die je kan gebruiken om beleid mee te maken op school.
- weet je welke data je in jouw datawijzer kan terugvinden
- kan je zelf de data in je datawijzer terugvinden
- kan je op school aan de slag gaan om de grondige analyse van jouw schooldata te maken.
- kan je je school aan de hand van de datawijzer benchmarken t.o.v. andere scholen.
- heb je een actieplan om mee aan de slag te gaan op school
Dag 2:
Na het volgen van deze sessies
- heb je inzicht in de diversiteit tussen CSF leerlingen onderling en hun aangepaste leernoden.
- heb je inzicht in verschillende mogelijkheden van flexibele trajecten voor CSF.
- kan je op basis van de specifieke leernoden van de leerlingen een passend traject aanbieden.
- kan je een kwalitatief sterk aanbod uittekenen dat rekening houdt met de nieuwe regelgeving.
- kan je faciliterende en remmende factoren voor CSF-beleid op school herkennen.
Begeleiding
Dag 1:
Saskia Michielsen was 15 jaar schooldirecteur en operationeel directeur binnen GO!Scholengroep Fluxus. Hier begeleidde ze pedagogische, innovatieve en operationele veranderingen. Ze werk nu als zelfstandig onderwijsontwikkelaar bij Catalista BV om scholen te begeleiden bij datagedreven veranderingsprocessen.
Dag 2:
Ignace Ryheul is mentor Cognitief Sterk Functionerende leerlingen op ankerschool Sint-Jozef Humaniora Brugge en ECHA-specialist in Gifted Education. In die context werkt hij concreet aan verankering van CSF-expertise binnen (en tussen) scholen en het begeleiden van versnelde leerlingtrajecten.
Liv Van Hyfte is coördinator Cognitief Sterk Functionerende leerlingen op ankerschool KA Ekeren en professional in educational measurement. Vanuit beide rollen zet zij in op het ontwikkelen van diverse instrumenten voor een CSF beleid en op het ondersteunen van leerlingen en scholen.
Mee te brengen materiaal
Dag 1: Laptop
Dag 2: Laptop
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Dag 1:
Zorg dat je toegang hebt tot de datawijzer van jouw school. Dat doe je door in mijn onderwijs rechten te vragen bij je beheerder voor de module ‘doorlichting openbaar’. Doe dit best enkele dagen voor de opleiding en test even of je toegang hebt.
Dag 2:
De e-module op project Talent over cognitieve begaafdheid doornemen
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 29 april 2024 |
10:00u |
19:30u |
Saskia Michielsen |
Best Western Plus Aldhem Hotel, Jagersdreef 1, Grobbendonk |
dinsdag 30 april 2024 |
09:00u |
16:00u |
Liv Vanhyfte Ignace Riheul |
Best Western Plus Aldhem Hotel, Jagersdreef 1, Grobbendonk |
Opties
voorovernachting & ontbijt Aldhem Grobbendonk (28 april 2024) (100 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.