Residentieel seminarie: Een innovatief evaluatiebeleid met schoolbezoek in Nederland
Een innovatief evaluatiebeleid in tijden van centrale examens, kan dat?
We gaan kijken en luisteren naar een Nederlandse school en bespreken wat een innovatief evaluatiebeleid zoal kan inhouden. Wat is dan de impact van centrale examens hierop? Welke mogelijkheden en valkuilen zijn er en hoe ga je daarmee om?
Programma
In deze cursus komt je te weten hoe een innovatief evaluatiebeleid eruit kan zien. We bespreken het belang van formatief, competentiegericht werken en welke plaats evaluatie daarin krijgt. Uiteraard komen ook digitale evaluatievormen hierbij aan bod.
We bespreken ook de impact van centrale examens op een evaluatiebeleid. Daarover komt Evelien Ketelaar, directeur en organisatieadviseur Pesant Nederland, meer vertellen. Op vrijdag brengen we een bezoek aan RSG 't Rijks, waar je input krijgt vanuit de praktijk en ondergedompeld zal worden in het Nederlandse onderwijscontext en evaluatiesysteem.
Tijdens het seminarie is er tijd en ruimte voor cocreatie.
Aan deze tweedaagse is een kort voortraject verbonden. Via een unieke link krijg je toegang tot een leerplatform waarin een aantal informatieve en inspirerende teksten, video’s en een korte opdracht worden aangeboden.
Doelstellingen
Kennisdoelen: aan het einde van deze training weten de deelnemers wat wetenschappelijke inzichten zeggen over competentiegericht, formatief werken en evalueren, welke mogelijkheden en kansen dergelijke evaluatie biedt, wat de mogelijkheden en valkuilen zijn wanneer er centrale examens gebruikt worden.
Vaardigheidsdoelen: aan het einde van deze training kunnen de deelnemers evidence informed aan de slag en kunnen ze zelf bepalen of ze voor hun eigen school stappen willen zetten en welke kansen het de school, het team en de leerlingen kan bieden.
Houdingsdoelen: aan het einde van deze training vinden deelnemers het belangrijk om op innovatieve wijze te evalueren en om hiermee van start te gaan.
Begeleiding
Mariet Vrancken is Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie, onderwijs- en organisatiedeskundige, Learning & Change Manager @De Arena en mede-oprichter De MET Leerhubs.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Elke cursist krijgt van tevoren een uitnodiging om in te loggen op het leerplatform van De Arena om daar het voortraject te starten. Dit vraagt om een minimale voorbereiding en vergt niet meer dan 1 uur voorbereidingstijd.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 20 april 2023 |
10:00u |
19:30u |
Mariet Vrancken |
Fletcher Hotel Stadspark, Gertrudisboulevard 200, 4615 MA Bergen op Zoom (Nederland) |
vrijdag 21 april 2023 |
09:00u |
16:00u |
Mariet Vrancken |
RSG 't Rijks, Burgemeester Stulemeijerlaan 24 4611 EG Bergen op Zoom |
Opties
voorovernachting met ontbijt (90 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.