Je bent hier:
Permanente vorming schoolbeleid - zevende jaar A
Residentieel seminarie: Een integraal en kwaliteitsvol personeelsbeleid voeren met het oog op de noden van jouw team: betrokken coachen, opvolgen en bijsturen, hoe pak je dit aan?
Residentieel seminarie: Een integraal en kwaliteitsvol personeelsbeleid voeren met het oog op de noden van jouw team: betrokken coachen, opvolgen en bijsturen, hoe pak je dit aan?
Dag 1
Tijdens deze studiedag leer je hoe je een positieve werksfeer op jouw school creëert en je team motiveert. We gaan dieper in op het bevorderen van een hechte teamsfeer, zodat iedereen met enthousiasme naar school komt en trots is op de school. Als directeur speel jij een cruciale rol in dit proces. Je krijgt concrete handvatten om zowel je team als individuele teamleden effectief en inspirerend te coachen.
Dag 2
Personeelsbeleid en onderwijskundig beleid zijn sterk met elkaar verbonden. Werken aan gepaste persoonlijke ontwikkeling van elk lid van het schoolteam gelinkt aan een bredere schoolontwikkeling is belangrijk. Een belangrijke vraag hierbij is dan wel: hoe hier juist leiding aan geven zodat taken kwaliteitsvol worden opgenomen en er een werkbaar evenwicht ontstaat tussen bottom-up ontwikkeling en voldoende aansturing vanuit visie en leidende principes? Via deze studiedag willen we een praktijkgericht denkkader aanreiken vanuit het ‘GO ALL for learning’ model zoals we dit hebben ontwikkeld in ‘Team School! Leergemeenschappen creëren in onderwijs’ (Schelfhout, et al., 2019).
Programma
Dag 1
Als directeur ben jij de drijvende kracht achter je school. Jij hebt de sleutelrol in het creëren van een schoolklimaat waar zowel leerlingen als medewerkers zich kunnen ontwikkelen en bloeien. Jij bent niet alleen verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en het beleid, maar ook voor het stimuleren van een positieve werksfeer en het bevorderen van het welzijn van iedereen op jouw school. Maar hoe blijf je dit waarborgen temidden van de dagelijkse drukte en hectiek? In deze opleiding krijg je krachtige inzichten en praktische tools aangereikt die je helpen om jouw leiderschap naar een hoger niveau te tillen. Je leert hoe je een inspirerende en ondersteunende werkomgeving creëert en hoe je zowel je team als geheel als individuele teamleden op een professionele manier kan coachen, zodat iedereen met enthousiasme bijdraagt aan het succes van jouw school.
Dag 2
Deze studiedag reikt een onderzoeksgebaseerd, doch ook praktijkgericht denkkader aan inzake het uitwerken van een professionaliserings/HRD beleid dat inzet op de wisselwerking tussen individueel waarderend coachen gelinkt aan persoonlijke ontwikkeling (POP) en de mogelijkheden die verschillende vormen van leergemeenschappen geven tot een gezamenlijk gedragen schoolontwikkeling. Verder wordt een denkkader en tools aangereikt inzake succesvolle schoolontwikkeling via gepaste professionalisering. Schoolleiders maken kennis met de betekenis, de doelen, de rollen en de voordelen van werken met leergemeenschappen en krijgen de kans de eigen noden en die van de school in kaart te brengen. Er worden strategieën besproken om leergemeenschappen succesvol te implementeren, ten einde het professioneel leren van alle teamleden naar een hoger niveau te tillen. Daarna en in wisselwerking, wordt ingegaan op waarderend coachen en communiceren (leernoden nagaan, leren stimuleren, samen doelen bepalen, ondersteuning bieden, aangepaste evenwichten zoeken tussen individuele ontwikkeling en ontwikkeling binnen LG, inzetten op verbondenheid) als fundament voor een professionaliserings/HRD beleid.
Doelstellingen
Dag 1
Na het volgen van de nascholing kan je:
- een positieve en ondersteunende werkomgeving creëren die het welzijn van zowel je teamleden als leerlingen bevordert;
- je team effectief motiveren en een samenwerkingsgerichte sfeer ontwikkelen die bijdraagt aan optimale onderwijsprestaties;
- een schoolcultuur ontwikkelen waarin medewerkers en leerlingen zich betrokken voelen en trots zijn op hun bijdrage aan de school;
- je leiderschapsrol strategisch inzetten om zowel het welzijn als de motivatie van je team te versterken;
- je team en individuele teamleden op een professionele en inspirerende manier coachen, met als doel de prestaties van het team en de school als geheel te verbeteren.
Dag 2
De cursisten kunnen/kennen...
- kennen het potentieel van leergemeenschappen en lerende teams voor professioneel leren, school- en kwaliteitsontwikkeling
- beschikken over kennis voor het opstarten en ontwikkelen van leergemeenschappen als basis voor schoolontwikkeling en zijn zich bewust van specifieke uitdagingen bij het succesvol creëren van de eigen school als professionele leergemeenschap
- kennen de wisselwerking tussen het uitwerken van een professionaliserings-/HRD beleid dat inzet op individueel waarderend coachen gelinkt aan persoonlijke ontwikkeling (POP) en de mogelijkheden om zich te ontwikkelen in verschillende vormen van leergemeenschappen.
- kennen de voorwaarden voor waarderend coachen en communiceren (leernoden nagaan, leren stimuleren, samen doelen bepalen, ondersteuning bieden, aangepaste evenwichten zoeken tussen individuele ontwikkeling en ontwikkeling binnen LG, inzetten op verbondenheid) als fundament voor een HRD beleid.
Praktisch
Mee te brengen door de deelnemers: Een open mind en een goed humeur zijn voldoende.
Begeleiding
Barbara De Groot is een voormalige directeur van twee Brusselse scholen. Zij weet uit ervaring hoe essentieel een sterk leiderschap is voor het succes van een school en wat ervoor nodig is om een positief en stimulerend leer- en werkklimaat op een school te creëren. Als gecertificeerde coach begeleidt ze leidinggevenden in het onderwijs, zodat zij in hun kracht kunnen staan en zich gesteund voelen in de vaak hectische, dagelijkse realiteit van het schoolleven.
Wouter Schelfhout is als lerarenopleider en onderzoeker verbonden aan de Antwerp School of Education, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Antwerpen. Daarnaast geeft hij advies rond schoolbeleid en onderwijsleerprocessen (GO ALL for learning). Hij heeft een rijke ervaring in onderwijs: als leerkracht economie, als pedagogisch coördinator, als onderwijsinspecteur, als lerarenopleider in combinatie met onderzoek. Zijn onderzoek focust op het optimaliseren van onderwijsleerprocessen, school- en professionaliseringsbeleid en bottom-up schoolontwikkeling
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 27 maart 2025 |
10:00u |
19:30u |
Barbara De Groot |
Domein Martinus, Sniederspad 133, Zoersel |
vrijdag 28 maart 2025 |
09:00u |
16:00u |
Wouter Schelfhout |
Domein Martinus, Sniederspad 133, Zoersel |
Opties
Voorovernachting en ontbijt (woe. 26 maart) (110 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.