Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - zesde jaar A Residentieel seminarie: Een werkzaam professionaliseringsbeleid dat kan bijdragen aan schoolontwikkeling

Een geïntegreerd professionaliseringsbeleid kan bijdragen aan schoolontwikkeling, zeker als het in lijn is met het bredere schoolbeleid. Hoe breng je dit nu concreet tot stand? Wat zijn aspecten op rekening mee te houden? Tijdens deze tweedaagse word je helemaal ondergedompeld in dit thema, wat je in staat stelt om het professionaliseringsbeleid van jouw school met bijhorende acties verder op punt te stellen.

Na een kennismaking starten we met het in kaart brengen van de professionaliseringsaanpak in de eigen school. Daarna volgt een bespreking:

• Wat valt op?
  • Wat zijn gelijkenissen en verschillen tussen scholen?
  • Wat beïnvloedt de gemaakte keuzes?

We zoomen in op wat aan de huidige invulling van de professionaliseringsaanpak als werkzaam (of net niet) wordt ervaren en wat mogelijke redenen zijn. Hieraan koppelen we kaders in verband met het doel van professionalisering en kenmerken van effectieve professionalisering en bekijken we wat zeker te behouden is en waar bijsturing wenselijk is.

Vervolgens onderzoeken we het bredere beeld van schoolontwikkeling, waar het professionaliseringsbeleid als een  rode draad doorheen loopt. We gaan na welke onderdelen al in de school aanwezig zijn en welke nog ontbreken om werkelijk schoolontwikkeling tot op de klasvloer te krijgen, met een uitgekiemd professionaliseringsbeleid als fond.

We gaan dieper in op verschillende (schoolinterne) professionaliseringsvormen en bekijken hoe zij (in combinatie/wisselwerking met elkaar) tegemoetkomen aan de vooropgestelde doelen om schoolontwikkeling te bereiken. We wisselen praktijkvoorbeelden uit en brainstormen over mogelijke concrete en haalbare toepassingen binnen het school- en professionaliseringsbeleid van de eigen school.

Een uitgewerkt professionaliseringsbeleid betekent echter nog niet dat het leidt tot concrete schoolontwikkeling tot op de klasvloer. Om die reden besteden we aandacht aan manieren om de effecten ervan op te volgen, te honoreren en gedragenheid te creëren.

Na het volgen van deze tweedaagse:

• benoem je concrete inzichten omtrent een professionaliseringsbeleid dat is geïntegreerd/is gelinkt aan het bredere schoolbeleid;
  • benoem je sterktes en uitdagingen van het professionaliseringsbeleid van de eigen school;
  • benoem je concrete mogelijkheden om het professionaliseringsbeleid van de eigen school te optimaliseren i.f.v. het aanbieden van kwaliteitsvol onderwijs.

Els Tanghe heeft heel wat jaren onderwijservaring opgedaan als leerkracht en stagebegeleider, docent, coördinator, mentor-coach in verschillende zorgopleidingen. Sedert 2019 is ze als lerarenopleider verbonden aan de educatieve masteropleiding van de UAntwerpen, inhoudelijk medewerker en lesgever bij Centrum Nascholing Onderwijs. Als buitenpromovendus doctoreert Els momenteel op de effectiviteit van professionaliseringstrajecten voor schoolleiders. Haar grootste onderwijspassies: activerend (ICT-gerelateerd) onderwijs, aanvangsbegeleiding, vakdidactiek gezondheidswetenschappen en professionalisering.

donderdag 15 mei 2025 10:00u 19:30u Els Tanghe Different Hotels - Carbon Hotel, Europalaan 38, Genk
vrijdag 16 mei 2025 09:00u 16:00u Els Tanghe Different Hotels - Carbon Hotel, Europalaan 38, Genk

Voorovernachting en ontbijt (Hotel Carbon) 14 mei 2025 (110 EUR)