Residentieel seminarie: Feedback, een boost voor een lerend team
In klas staat leren centraal en duurzaam leren vraagt naast heldere instructie ook een goed contact en effectieve feedback. Maar goede communicatie stopt niet bij de klasmuren.
Een brede schoolcultuur van feedback geven en ontvangen lijkt een voorwaarde om met leerlingen duurzaam aan de slag te (kunnen) gaan. Als schoolteam werken aan gemeenschappelijke doelen in een prettige werksfeer vraagt een stevige gesprekscultuur. En ook hier is een goed contact wezenlijk.
Mekaar aanspreken - waarderend, bevragend, corrigerend of de olifant in de kamer benoemen- we praten er graag over, maar de praktijk is vaak dunnetjes. Hoe komt dat en hoe gaan we hierin vooruit?
Programma
Uitgangspunt van de vorming: mensen voelen zich beter en functioneren ook beter als ze zich verbonden voelen met mekaar. Een school als een web van relaties dus.
De krachtigste manier om effectiever te communiceren is stil te staan bij hoe je daarover denkt. Pas als je je bewust wordt van wat je aanstuurt ontstaat er ruimte om te kiezen: aanspreken of niet. Door anders denken kun je ook anders (en beter) doen.
Wat komt er aan bod?
- We starten met een brede verkenning: de verhouding tussen leren-onderwijzen-presteren-evalueren en de centrale rol van feedback..
- Feedback is een vorm van communicatie. Goed omgaan met feedback vraagt enkele inzichten in hoe communicatie werkt (en vaak ook niet werkt).
- We ervaren allen hoe lastig feedback kan zijn. Hoe komt dat? En wat helpt mij om een betere feedbackgever en ontvanger te worden.
- Feedbackcultuur vraagt een omslag van duwen naar trekken. Wat betekent dat? Hoe ver staan we hierin als school? Wat houdt ons tegen? En wat hebben we nodig om hierin te groeien?
- Eerste stappen in de eigen school.
Een feedbackcultuur uitbouwen zal lastig blijven, maar werkt sterk verbindend. En daar zetten we op in! We leren om met het team daar samen over na te denken en dit in te oefenen om zo kleine stappen vooruit te zetten. Dat is werken aan de school van morgen die er vandaag al is.
Werkvormen: actie – informatie - reflectie
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing
- weet je wat een feedbackcultuur is
- weet je wat hiervoor nodig is
- begrijp je waarom het lastig en complex is
- begrijp je de samenhang met een leergerichte cultuur
- begrijp je waarom het belangrijk is en nodig
- leer je hoe je beter feedback kunt geven en ontvangen
Begeleiding
Jan is gewezen leerkracht, leerlingbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring. Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 30 november 2023 |
09:30u |
19:30u |
Jan Gilté |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
vrijdag 1 december 2023 |
09:00u |
16:00u |
Jan Gilté |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
Opties
Voorovernachting en ontbijt (woe. 29 november) (100 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.