Residentieel seminarie - Formatief evalueren: een nieuwe evaluatie- en feedbackcultuur
Evaluatie is en blijft ‘hot’.
Het antwoord op de kernvraag ‘Is wat ik presteer, goed genoeg?’ wordt met argusogen bekeken. Deze vraag roept ook veel andere vragen op: krijg ik wat ik verdien? Hoe weet ik dat? Wie bepaalt dat? Hoe leer ik dat? …
Rond de kernvraag hebben scholen een stevige praktijk gebouwd. Maar ook deze praktijk wordt in vraag gesteld: hoe eigentijds is die nog? Wat beogen we ermee? En bereiken we dat ook? Werken cijfers wel? …
Veel vragen dus, maar nog geen alomvattende antwoorden.
Programma
In deze tweedaagse verkennen we het concept ‘formatieve evaluatie’ en wat dat betekent voor de klaspraktijk en het pedagogisch-didactische schoolbeleid.
Sessie 1
- We verkennen de verhouding tussen leren-onderwijzen-evalueren.
- Effecten voor klas en school?
- We verhelderen vanuit allerlei voorbeelden het concept ‘formatief evalueren’.
- We sommen de belangrijkste strategieën op van een formatieve evaluatiecultuur en gaan in op de mogelijke effecten ervan.
Sessie 2
We gaan in op de centrale strategie: feedback. We trekken dit breed open: feedback binnen de school.
- Hoe ziet de huidige feedbackcultuur op school er uit?
- Wat is feedback?
- Waarom is feedback zo lastig?
- Waarom is feedback zo nodig?
- Wat maakt feedback effectief?
- Wat betekent dit voor klas-en schoolpraktijk?
Sessie 3
Marijke Somers licht vanuit haar eigen praktijkervaring de transitie naar een minder cijfergerichte / cijferloze evaluatiecultuur toe.
- Welke stappen zijn er nodig?
- Wat hebben ze geleerd onderweg?
- Wat zijn de successen en wat zijn de valkuilen?
Sessie 4
We toetsen de kaders (sessie 1 en 2) aan het praktijkverhaal.
- Wat vraagt verdere verheldering?
- Welke nieuwe vragen duiken op?
- Waar situeer je de eigen school in de zoektocht naar een andere evaluatiecultuur?
- Wat is een eerstvolgende stap in de eigen aanpak?
- ...
Doelstellingen
De cursisten
- kunnen het concept ‘formatieve evaluatie’ omschrijven
- kunnen de ingrediënten van een formatieve aanpak opsommen
- zijn zich bewust van het belang van deze aanpak
- hebben een brede kijk op het concept ‘feedback’
- zijn bereid de bestaande evaluatie- en feedbackcultuur af te toetsen aan de aangereikte kaders
- geven een aanzet voor een vervolgplan van aanpak op de eigen school
Begeleiding
Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingbegeleider, pedagogisch coördinator, afdelingshoofd (loopbaan)coach en bemiddelaar (familiezaken en laatste levensfase).
Marijke Somers is inhoudelijk verantwoordelijke bij CVA en was voordien adjunct-directeur op VITO Hoogstraten. Ze is gepassioneerd door onderwijs. Vanuit haar technische achtergrond maar ook haar opleidingen als master educational needs en schoolontwikkelaar is ze onder andere als procesbegeleider bezig met kwaliteitszorg en duurzame vernieuwingen op scholen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 16 maart 2023 |
10:00u |
19:30u |
Jan Gilté |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
vrijdag 17 maart 2023 |
09:00u |
16:00u |
Jan Gilté Marijke Somers |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
Opties
voorovernachting met ontbijt (90 EUR) |