Je bent hier: PV/031/   Permanente Vorming Schoolbeleid - Eenendertigste jaar Residentieel seminarie: Het spanningsveld tussen de noden van de leerlingen en de draagkracht van de leerkrachten

Residentieel seminarie: Het spanningsveld tussen de noden van de leerlingen en de draagkracht van de leerkrachten

De toenemende aandacht voor diversiteit in de samenleving sijpelt door tot in de klaspraktijken. Hierop inspelen is niet altijd evident. Tijdens dit seminarie reiken we enkele handvaten aan om met een inclusieve mindset aan de slag te gaan in jouw school. We starten met in te gaan op het juridisch kader dat aan de grondslag ligt van inclusief onderwijs in Vlaanderen. Dan gaan we dieper in op hoe draagkracht zich verhoudt tot inclusief onderwijs en hoe we dat kunnen versterken. Vervolgens reiken we elementen aan om een sterk zorgbeleid uit te werken. Daarna nemen we de verschillende rollen van directie, leraren en ondersteuners hierin onder de loep en eindigen we met het uittesten van een recent ontwikkelde Toolbox rond het installeren van een geïntegreerd zorgbeleid op school.

 

Programma

DAG 1:

  • Deel I (09:15 - 10:30): Verkenning van de leervragen.
  • Deel II (10:45 - 12:00): Creëren van een gelijke kennisbasis: puntje op de i van inclusief onderwijs
  • Deel III (13:00 - 14:15): Thematische menukaart.
  • Deel IV (14:30 - 15:45): Thematische menukaart.

 

DAG 2:

  • Deel I (09:15 - 10:30): Terugkoppeling naar de leervragen.
  • Deel II (10:45 - 12:00): Thematische menukaart.
  • Deel III (13:00 - 14:15): Thematische menukaart.
  • Deel IV (14:30 - 15:45): Reflectiemoment.

 

Thematische menukaart

Input

  1. Zorgcontinuüm en UDL
  2. Aan de slag met redelijke aanpassingen
  3. Een sterk zorgbeleid: Het spinnenwebmodel
  4. Hefbomen voor het realiseren van inclusieve school
  5. Het concept inclusieve school toegelicht
  6. Draagkracht in het onderwijs
  7. Kwaliteitsvol ondersteunen
  8. Klas- en schoolmanagement

Reflectieoefeningen

  • Themagerichte intervisie: thema later te bepalen 1.
  • Themagerichte intervisie: thema later te bepalen 2.
  • Themagerichte intervisie: thema later te bepalen 3.

Begeleiding

Beno Schraepen is sinds 1999 werkzaam als docent in de opleiding bachelor orthopedagogie aan de Artesis Plantijn Hogeschool te Antwerpen. Als coördinator van Kompas Vrije tijd bouwde hij tussen 1996 en 1999, een ondersteunende dienst voor inclusieve vrije tijd uit, gericht op volwassenen met beperkingen. Dit werd gecombineerd met werkzaamheden voor de Federatie diensten begeleid wonen. In de periode 2000 en 2005 werd het lesgeven aan de hogeschool gecombineerd met een functie als orthopedagoog in het buitengewoon onderwijs.
Vanaf 2006 wordt de sprong gemaakt naar onderzoek als projectleider van het onderzoek “Inclusief onderwijs en draagkracht”. In samenwerking met de Universiteit Antwerpen mondt dit uit in de oprichting van IncEna, het studiecentrum voor Inclusie en Enablement. IncEna ondersteunt inclusieve processen binnen de domeinen onderwijs, wonen en zorg, vrije tijd en tewerkstelling door op maat vorming, coaching, training of begeleiding aan te bieden aan professionelen, leidinggevenden en bestuurders. Participatie aan internationale projecten en netwerken en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek staan garant staan voor kwaliteitsvolle kennisontwikkeling.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 20 april 2023 10:00u 19:30u Beno Schraepen Kasteel Solhof, Baron van Ertbornstraat 120, Aartselaar
vrijdag 21 april 2023 09:00u 16:00u Beno Schraepen Kasteel Solhof, Baron van Ertbornstraat 120, Aartselaar

Opties

voorovernachting met ontbijt (april) (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen