Residentieel seminarie: Hoe maak je jouw team en jezelf opnieuw wendbaar en weerbaar in een uitdagende schoolcontext?
De afgelopen jaren hebben er goed ingehakt. Corona zorgde voor veel leren en aanpassen, maar ook voor veel organiseren, plannen en werkdruk. Velen verloren onderweg wat de verbinding met het groter geheel of zaten echt op hun tandvlees. Onze draag- en veerkracht stonden zwaar onder druk. Of misschien nog steeds?
Tijdens dit seminarie willen onderzoeken hoe we verder kunnen herstellen van deze periode en een boost geven aan de collectieve verantwoordelijkheid in het team, het eigenaarschap en de motivatie. We willen onszelf en het team versterken om de komende uitdagingen aan te gaan.
Programma
Het concrete programma voor het seminarie wordt een aantal weken op voorhand gefinetuned samen met een aantal deelnemers uit de groep. Het kan immer zo zijn dat de vraag ondertussen al een anderen betekenis heeft gekregen.
Wat voorop staat is dat we willen inzoomen op die elementen die de veerkracht van het team beïnvloeden, omdat dit ook een inzicht geeft in hoe ermee aan de slag te gaan. Die verlaagde veerkracht uit zich in uitputting, verlies aan motivatie en een verminderd engagement. We bespreken samen wat daar tegenover kan staan om het evenwicht te herstellen, wat de rol van de directeur hierin is en welke acties en competenties dat vraagt.
Vanuit het perspectief “je eigen zuurstofmasker eerst” op te zetten, gaan we ook aan de slag met de eigen draagkracht en motivatie. Want zelfzorg als directeur is ook teamzorg.
Doelstellingen
De cursisten
- krijgen inzicht in hun eigen veerkracht en hoe die te optimaliseren;
- begrijpen hoe veerkracht werkt, in relatie tot een veeleisende context;
- weten hoe ze individuen en hun team kunnen coachen bij het verhogen van hun veerkracht;
- kunnen als directeur de dubbele rol van leidinggevende én coach op een adequate manier invullen;
- weten hoe ze veerkracht in balans kunnen brengen met de uitdagingen en ambities die er liggen.
Begeleiding
Peter Beschuyt en Joep Schuermans zijn respectievelijk onderwijspedagoog en psycholoog en beiden verbonden aan Kessels & Smit, the learning company. Ze ondersteunen als procesadviseur en facilitator organisaties bij uiteenlopende leer- en verandervraagstukken. Ook maken ze beiden deel uit van het multidisciplinair netwerk “Kopman” (www.kopman.eu) dat van organisaties gezonde plekken voor florerende mensen wil maken.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 29 september 2022 |
10:00u |
19:30u |
Peter Beschuyt |
Zimmerhof, Begijnhofstraat 2, Lier |
vrijdag 30 september 2022 |
09:00u |
16:00u |
Joep Schuermans |
Zimmerhof, Begijnhofstraat 2, Lier |
Opties
voorovernachting met ontbijt (september) (90 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.