Je bent hier:   Permanente Vorming Schoolbeleid - Eenentwintigste jaar Residentieel seminarie: Hoe manage je je school als de hel uitbreekt? Een praktische opleiding crisismanagement en -communicatie voor directies (dag 1) & Hybride leren, het nieuwe leren (dag 2)

Residentieel seminarie: Hoe manage je je school als de hel uitbreekt? Een praktische opleiding crisismanagement en -communicatie voor directies (dag 1) & Hybride leren, het nieuwe leren (dag 2)

Dag 1:

In een crisissituatie wordt er duidelijke sturing verwacht door de leidinggevenden. Een goed noodplan is een richtsnoer, maar volstaat niet om de specifieke organisatorische en communicatieve uitdagingen die op leidinggevenden afkomen tijdens en na een crisis te kunnen aanpakken. Tijdens deze opleiding zoomen we in op crisisbewustzijn, crisisbeheer en communicatie voor en door leidinggevenden.  We maken kennis en oefenen met beproefde modellen en instrumenten die jullie helpen om de initiële chaos en crisisstress snel en gestructureerd aan te pakken op basis van en je beschikbare middelen en informatie.

Dag 2:

Het nieuwe werken kennen we al een hele tijd! Hoe zit het echter met het nieuwe leren?! Hybride werkvormen maken het leren op school en daarbuiten boeiend, interessant en helemaal volgens de noden van de leerling. We bekijken wat dat betekent op pedagogisch-didactisch vlak (werkvormen, aanpak, keuzes maken) en op vlak van beleid maken en organiseren (coachen van je team, organiseren van het hybride leren en werken). 

Programma

Dag 1:

We zoomen in op:

  • digitale tools en de (on)zin ervan in een hybride leeromgeving
  • wat rollendifferentiatie precies inhoudt en welke impact dat heeft
  • wat de mogelijkheden en kansen zijn om het lesgeven anders te organiseren (grotere groepen, hybride leren, schoolorganisatie…)
  • welke factoren dan cruciaal zijn

Aan deze nascholing is een kort voortraject verbonden. Via een unieke link krijg je toegang tot een leerplatform waarin een aantal informatieve en inspirerende teksten, video’s en een korte opdracht worden aangeboden.

Sessie 1: kernelementen van crisisbeheer (beleid, operaties en communicatie) in een onderwijscontext. Een kader voor leidinggevenden.  

  • Hoe definieer je een crisis in jouw organisatie?
  • Wat is crisisbewustzijn en hoe implementeer je dit?
  • Hoe stel je een school(crisis)team samen
  • Hoe verhouden management, operaties en communicatie zich tot elkaar?
  • Hoe zorg je voor een goede samenwerking met de hulpdiensten?
  • Op welke lokale of bovenlokale ondersteuning kan je desgevallend terugvallen?
  • Hoe bouw je een crisis(ondersteuning)netwerk uit?
  • Hoe ga je om met je interne en externe communicatie (kansen, beperkingen en bedreigingen)?

Sessie 2:  je leert te anticiperen tijdens crisissituaties en om te gaan met tijdsdruk, met individuele en collectieve stress bij de leden van je crisisteam.

  • Hoe ga je om met disruptie en chaos?
  • Hoe geef je sturing aan je (crisis)team?
  • Welke tools kunnen jou en je crisisteam helpen om op korte tijd, soms met erg weinig gevalideerde informatie en rekening houdend met de beperkte mensen en middelen die je op dat moment tot je beschikking hebt, de soms cruciale beslissingen te nemen?
  • Hoe gaan we om met de pers?

 

Dag 2:

In deze cursus kom je te weten wat de impact is van digitalisering en ICT op leerlingen, leraren en de schoolorganisatie. Hybride leren biedt immers kansen om andere structuren te hanteren, andere systemen mee te nemen, meer aan rollendifferentiatie te werken en om leerlingen op een andere manier te organiseren. Hybride leren biedt wellicht zelfs een andere kijk op leren en de organisatie ervan.  

 

Doelstellingen

Dag 1:

Na het volgen van deze sessies ken je:

  • de werking van de hulp- en ondersteunende diensten bij een crisis;
  • de opbouw van de noodplanning en het principe van opschaling;
  • de afstemmingsmogelijkheden met de ondersteunende diensten;
  • het belang van tijdige en correcte communicatie,

en kan je:

  • d.h.v. de instrumenten en hun noodplan de schoolwerking, zorg en nazorg accuraat organiseren;
  • per doelgroep gericht kiezen voor de aangewezen communicatie-instrumenten;
  • per doelgroep kiezen voor de aangewezen communicatie(strategie) en bijhorende boodschappen.

Dag 2: 

  • Kennisdoelen: aan het einde van deze training weet je wat wetenschappelijke inzichten zeggen over hybride leren. Je vergaart inzicht in de valkuilen én de opportuniteiten die hybride leren met zich meebrengt, zowel voor leerlingen als leraren en de school.
  • Vaardigheidsdoelen: aan het einde van deze training kan je evidence informed aan de slag en kan je zelf bepalen of je voor je eigen school stappen wil zetten en welke kansen het de school en het team kan bieden. 
  • Houdingsdoelen: aan het einde van deze training vind je het belangrijk om hybride leren in meerdere of mindere mate te implementeren in je eigen school.

 

Begeleiding

Dag 1:

Luc Claessens is gewezen coördinator veilige scholen bij onderwijsnetwerk Antwerpen.
Hij traint schoolteams in het omgaan met crisissituaties in samenwerking met de dienst noodplanning, de rampencoördinator en de dienst communicatie van de Antwerpse politie.

Dag 2:

Mariet Vrancken ontwikkelde een eigen methodiek rond hybride leren en werkt samen met meer dan honderd scholen in Vlaanderen en Nederland. Ze is auteur van het boek Onderwijs Hybride Organiseren, waarin ze omschrijft hoe de school niet langer als een op zichzelf staand instituut kan fungeren, maar een onderdeel is van een lerend netwerk.

Mariet is medeoprichter van De MET in Leuven en heeft ruime ervaring als leraar, directeur en procesbegeleider bij tal van onderwijsinstanties. Via allerhande projecten (o.a. ESF, KBS, IWT, Min van Onderwijs) begeleidde ze bovendien heel wat scholen rond thema’s als evalueren, competentiegericht leren, digitalisering, etc. Ze begeleidt directies én leraren bij onderwijstransformaties.

 

Mee te brengen materiaal

Dag 1: laptop en eventueel het eigen noodplan

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 25 april 2024 10:00u 19:30u Luc Claessens Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
vrijdag 26 april 2024 09:00u 16:00u Mariet Vrancken Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Opties

voorovernachting en ontbijt in Hotel Aazaert (24/04/2024) (100 EUR)

CVA maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CVA.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen

 

Privacy - Cookiebeleid