Residentieel seminarie: Hybride Leren: het nieuwe leren!
Het nieuwe werken kennen we al een hele tijd! Hoe zit het echter met het nieuwe leren?! Hybride werkvormen maken het leren op school en daarbuiten boeiend, interessant en helemaal volgens de noden van de leerling. We bekijken wat dat betekent op pedagogisch-didactisch vlak (werkvormen, aanpak, evalueren) en op vlak van beleid maken en organiseren (coachen van je team, organiseren van het hybride leren en werken, lerarentekort).
Programma
In deze cursus kom je te weten wat de impact is van digitalisering en ICT op leerlingen, leraren en de schoolorganisatie. Hybride leren biedt immers kansen om andere structuren te hanteren, andere systemen mee te nemen, meer aan rollendifferentiatie te werken en om leerlingen op een andere manier te organiseren. Hybride leren biedt wellicht zelfs een andere kijk op leren en de organisatie ervan.
We zoomen in op:
- digitale tools en de (on)zin ervan in een hybride leeromgeving
- wat rollendifferentiatie precies inhoudt en welke impact dat heeft
- wat de mogelijkheden en kansen zijn om het lesgeven anders te organiseren (grotere groepen, hybride leren, schoolorganisatie, schoolopdracht…)
- welke factoren dan cruciaal zijn
Aan deze nascholing is een kort voortraject verbonden. Via een unieke link krijg je toegang tot een leerplatform waarin een aantal informatieve en inspirerende teksten, video’s en een korte opdracht worden aangeboden.
Doelstellingen
- Kennisdoelen: aan het einde van deze training weet je wat wetenschappelijke inzichten zeggen over hybride leren. Je vergaart inzicht in de valkuilen én de opportuniteiten die hybride leren met zich meebrengt, zowel voor leerlingen als leraren en de school.
- Vaardigheidsdoelen: aan het einde van deze training kan je evidence informed aan de slag en kan je zelf bepalen of je voor je eigen school stappen wil zetten en welke kansen het de school en het team kan bieden.
- Houdingsdoelen: aan het einde van deze training vind je het belangrijk om hybride leren in meerdere of mindere mate te implementeren in je eigen school.
Begeleiding
Mariet Vrancken ontwikkelde een eigen methodiek rond hybride leren en werkt samen met meer dan honderd scholen in Vlaanderen en Nederland. Ze is auteur van het boek Onderwijs Hybride Organiseren, waarin ze omschrijft hoe de school niet langer als een op zichzelf staand instituut kan fungeren, maar een onderdeel is van een lerend netwerk.
Mariet is medeoprichter van De MET in Leuven en heeft ruime ervaring als leraar, directeur en procesbegeleider bij tal van onderwijsinstanties. Via allerhande projecten (o.a. ESF, KBS, IWT, Min van Onderwijs) begeleidde ze bovendien heel wat scholen rond thema’s als evalueren, competentiegericht leren, digitalisering, etc. Ze begeleidt directies én leraren bij onderwijstransformaties.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 23 november 2023 |
10:00u |
19:30u |
Mariet Vrancken |
's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot |
vrijdag 24 november 2023 |
09:00u |
16:00u |
Mariet Vrancken |
's Hertogenmolens, Demerstraat 1A, 3200 Aarschot |
Opties
voorovernachting & ontbijt 's Hertogensmolens Aarschot (22/11/'23) (100 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.