Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - zesde jaar B Residentieel seminarie: Innovatief onderwijs & Artificiële Intelligentie in het onderwijs

Dit seminarie bestaat uit twee dagen die - hoewel door dezelfde docent gegeven - toch los van elkaar staan.

Lesdag 1: Innovatief onderwijs

Innovatief onderwijs biedt heel wat mogelijkheden op vlak van structuur en cultuur: leraren werken op een andere manier samen, je school wordt anders georganiseerd, leerlingen zijn gemotiveerd en nemen eigenaarschap over hun leerproces. Kom meer te weten over wat innovatief onderwijs precies betekent. Wat werkt? Wat maakt innovatieve scholen succesvol en welke elementen neem je best mee naar je eigen schoolcontext?

Lesdag 2: Artificiële Intelligentie in het onderwijs: een beleidskader

We onderzoeken samen wat AI precies inhoudt en hoe het vandaag wordt ingezet. Wat zijn de mogelijkheden van AI en welke voordelen zijn er dan voor onderwijs, voor leerlingen, voor leraren?

Lesdag 1:

In deze cursus kom je te weten welke bouwstenen je nodig hebt om onderwijs innovatief te organiseren. We gaan hierop in en bekijken wat nodig is voor leerlingen, leraren en de schoolorganisatie. We gaan dieper in op de kansen (om motivatie, zelfregulatie en eigenaarschap te verhogen, om meer ruimte te creëren voor leraren, om lerarentekorten op te vangen, …) en de valkuilen (want die zijn er ook). Daarbij houden we rekening met (1) het feit dat je vanuit een bestaande context moet vertrekken én (2) dat verandering echt nodig is.

Lesdag 2:
Wat is de te verwachten impact op de rol en de professionalisering van de leraar, of op de taalvaardigheid en evaluatie van de leerling, of op leren/onderwijs in het algemeen? We onderzoeken wat de toekomst zal brengen, wat de kansen, de bedreigingen en de mogelijkheden zijn en hoe we generatieve AI veilig en verantwoord kunnen inzetten.
Die informatie zal ons immers helpen om op zoek te gaan naar een beleidskader zodat we AI  ten volle kunnen benutten en er op een effectieve manier mee leren omgaan.

Lesdag 1:

Kennisdoelen: aan het einde van deze training weten de deelnemers hoe een innovatieve school eruit ziet, welke structuren en systemen daartoe bijdragen, welke mogelijkheden en kansen er zijn.
Vaardigheidsdoelen: aan het einde van deze training kunnen de deelnemers evidence informed aan de slag en kunnen ze zelf bepalen of ze voor hun eigen school stappen willen zetten en welke kansen het de school en het team kan bieden.
Houdingsdoelen: aan het einde van deze training vinden deelnemers het belangrijk om werk te maken van gemotiveerde leerlingen en om leerlingen kansen te bieden eigenaar te worden van hun leerproces.

Lesdag 2:

Aan het einde van deze training weten de deelnemers wat AI precies is, wat het inhoudt en wat de kansen en nadelen zijn.
Deelnemers kunnen zelf aan de slag met een aantal tools (ChatGPT, CoPilot, Gemini, Huggingface, …). Ze herkennen de voordelen, evenals de valkuilen en leren daarmee omgaan.
Deelnemers begrijpen wat de impact van AI is op leraren én leerlingen en wat dit betekent voor het lesgeven en het leren.

Mariet Vrancken, Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie. Onderwijs- en organisatiedeskundige – Auteur boek Onderwijs Hybride Organiseren, Lannoo Campus
Mede-oprichter De MET Leerhubs

maandag 24 maart 2025 10:00u 19:30u Mariet Vrancken Martin's Red, Rue de Bruxelles 484, 1480 Tubize
dinsdag 25 maart 2025 09:00u 16:00u Mariet Vrancken Martin's Red, Rue de Bruxelles 484, 1480 Tubize