Residentieel seminarie : Inspirerend schoolleiderschap
Programma
In dit seminarie overlopen we op een interactieve, bijna speelse wijze, zeven kostbare grondhoudingen om het inspirerend leiding geven te herontdekken. Drie grondhoudingen hebben te maken met het dichter komen bij uw eigen kracht en organisatietalent. We proberen terug de focus scherp te zetten van ons leiding geven.
- Waar wilt u naar toe? Waar wil u met uw school naar toe?
- Kent u de haven waar u wil aanmeren?
- Hoe kan u dit dan realiseren in de dagelijkse praktijk?
U wordt bevoorraad met een aantal suggesties die, eenmaal toegepast, er zullen voor zorgen dat uw dag een uur langer duurt. Of hoe u door efficiënter om te gaan met wat u al doet, één werkdag kan winnen per week. Meer met minder…
Drie andere grondhoudingen blazen het stof van onze manier van samenwerken in teams en allerlei meetings. We maken kort kennis met suggesties om vernieuwend en toekomstgericht met uw schoolorganisatie om te gaan. Tot slot maken we nog heel even ruimte voor een kostbare zevende grondhouding. U kan maar origineel en teamgericht leiding geven als u dagelijks, wekelijks en maandelijks voldoende tijd steekt in zelfzorg. Hoe zorgt u voor voldoende energie om intens te kunnen leven? Hier breken we opnieuw een lans om te durven verstillen, vertragen en genieten.
Een niet te missen kans om kapitein te worden van een zeilschip. De organisatie van morgen zal geen traag varend binnenschip zijn dat zijn weg zoekt op rustige wateren. Integendeel, de school heeft kapiteins nodig die op een stormachtige zee met een goed wendbare zeilboot de weg vinden naar een veilige haven. De kennismaking met deze kostbare grondhoudingen kunnen daar een hulpmiddel voor zijn. Een meerwaarde voor uzelf maar ook voor iedereen die met u mag samenwerken. We inspireren ons o.a. op het boek van Stephen R. Covey, ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’.
Werkvormen
Interactieve cursus, met veel gelegenheid tot zelfreflectie via passende oefeningen. Voor wie wil is er verdere coaching mogelijk.
Doelstellingen
Tijd maken voor reflectie over uw eigen manier van leidinggeven, input krijgen voor optimalisatie van uw grondhoudingen om gezond, inspirerend en teamgericht uw school te kunnen blijven leiden in de versnelde kennismaatschappij.
Begeleiding
Walter Van Wouwe heeft eerst les gegeven en was dan 18 jaar actief als stafmedewerker op de communicatiedienst van Damiaanactie. Hij werkt nu als projectmanager van een nieuw vormings-, inspiratie- en woonproject in Gent en is freelance trainer rond communicatiestrategie, inspirerend leiderschap, zelfmanagement en zelfzorg.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
maandag 10 oktober 2016 |
10:00u |
17:00u |
Walter Van Wouwe |
|
dinsdag 11 oktober 2016 |
09:00u |
16:00u |
Walter Van Wouwe |
|
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.