Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - zevende jaar B Residentieel seminarie: Introductie in de Taal van Moeilijk Gedrag

Residentieel seminarie: Introductie in de Taal van Moeilijk Gedrag

We richten ons tijdens dit tweedaagse seminarie op de spelregels van gedrag die binnen de huidige toename van signaalgedrag bij onze leerlingen aan zet zijn. En dit met als doel om zoveel mogelijk leerlingen én leerkrachten uit overleving te houden, halen. Interdisciplinaire kennis weet dat een gedragsmatige aanpak van volgkaarten en beloningssystemen ons niet zal redden. Hoog tijd dus om ons te verdiepen in Verfijnde Pedagogiek, in datgene wat binnen de dagelijkse praktijk zijn meerwaarde al bewezen heeft. Immers, wie de taal van moeilijk gedrag spreekt, heeft toegang tot oplossingen.

Programma

Tijdens deze tweedaagse onderdompeling bouwen we een verhaal op met behulp van de spelregels van gedrag, vanuit interdisciplinaire, universele kennis. We maken een start om onze eigen toolbox op dergelijke manier te vergroten, verfijnen zodat je andere kaders makkelijk kan integreren, doch niet om de zoveel jaren bij je team moet gaan aankloppen met ‘weer een nieuwe aanpak’. Heel wat leerkrachten in het werkveld communiceren immers hier – terecht – allergisch voor te zijn. Een voordeel van deze toolbox is dat hij zowel preventief als curatief toepasbaar is, zowel klassikaal als individueel. We kunnen ermee aan de slag om de algemene ontwikkeling te ondersteunen, maar richten ons vooral op de toenemende uitdagingen rond gedrag en de meest complexe problematieken. Er is tijdens deze tweedaagse ruimte voor eigen casussen en vraagstukken. Eigen systemen mogen meegenomen worden om onder de loep te nemen en waar nodig te verfijnen. Aangezien de docent zelf onder meer werkzaam is in het type3-onderwijs, brengt ze bovendien graag voldoende concrete inspiratie vanuit haar eigen school mee waar enkele jaren geleden doelgericht voor een andere, verfijnde visie en aanpak van moeilijk gedrag gekozen werd.

Doelstellingen

Na deze twee dagen:

  • Heb je een introductie gekregen in de taal van moeilijk gedrag
  • Heb je een duidelijker zicht op welke interventies werkzaam en voldoende opbouwend zullen zijn in de dagelijkse praktijk alsook welke niet. En dit in het preventief klassikaal en individueel alsook curatief klassikaal en individueel werken met leerlingen. Steeds vanuit zorg naar leerlingen én leerkrachten.
  • Beschik je over een toolbox die erop gericht is een visie en bijhorende aanpak rond gedrag te implementeren die zich beide weliswaar als een proces dienen te ontvouwen, doch niet om de zoveel jaar vervangen dienen te worden
  • Voel je je hopelijk voldoende bezield om de nodige verfijningen binnen je eigen werkplek te gaan introduceren en implementeren

Begeleiding

Katelijne Van Lommel is kinder- en jeugdpsychologe. Door haar verankering in de kinderpsychiatrie, het buitengewoon, gewoon en hoger onderwijs kon ze zich specialiseren in de materie van gedragsmoeilijkheden, kinderpsychiatrische problematieken, onderwijspedagogiek alsook het werken met systemen. Ze is auteur van de boeken ‘Sprekende harten, strijdende zwaarden’ en richt zich naast haar werk in onder meer het type3-onderwijs op de professionalisering van teams in onderwijs en hulpverlening.

Mee te brengen materiaal

Optioneel, dus niet verplicht: Afbeeldingen, foto’s of documenten van eigen pedagogische systemen rond gedrag die momenten binnen de school gebruikt worden. Indien gewenst kunnen we deze dan samen onder de loep nemen en waar nodig suggesties doen ter verfijning.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 5 december 2024 10:00u 19:30u Katelijne Van Lommel Domein Martinus, Sniederspad 133, Zoersel
vrijdag 6 december 2024 09:00u 16:00u Katelijne Van Lommel Domein Martinus, Sniederspad 133, Zoersel

Opties

Voorovernachting en ontbijt (woe. 4 dec.) (110 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen