Residentieel seminarie: Klasmanagement anno 2024 – 2025 & inzetten op verbondenheid, groei en welzijn in het schoolteam
Wat is er nodig voor echte teamprestaties? Wat is daarin bepalend? De onderlinge band tussen teamleden, hoe zij met elkaar omgaan en de aandacht en zorg van de leidinggevende voor het welzijn en welbevinden van het team blijken cruciaal. Ook maak je kennis met trends en wetenschappelijk onderzoek inzake klasmanagement en wat deze betekenen voor de organisatie van ons onderwijs.
Programma
DAG 1
Je krijgt inzicht in hoe teams functioneren en we focussen op het tot stand brengen van verbondenheid binnen jouw team en welke rol jij hierin als directie kan spelen. Je krijgt handvaten aangereikt om jouw team als team te verbinden aan hun gezamenlijke opgave en hoe naar elkaar toe te laten groeien.
Je leert hoe een hechte en professionele schoolgemeenschap te vormen waarin op een constructieve manier met spanningen en conflicten wordt omgegaan en teamleden open kunnen communiceren en feedback geven.
DAG 2
Begrijp je ook niet hoe het komt dat meer dan vorige jaren zich probleemsituaties en lesontzeggingen voordoen? Dat leerlingen geen energie en leermotivatie hebben? Vraag je je af hoe het komt dat leerlingen apathisch zijn voor alle negatieve signalen en dat straffen leerlingen nog onvoldoende bijsturen? Sta je soms stil bij de vraag of je klasmanagement nog wel werkt anno 2024-2025? Hoe zit de hedendaagse jongere in elkaar? Wat is er veranderd? En vooral hoe kunnen we daarmee omgaan?
Tijdens deze tweede dag van het seminarie maak je kennis met trends en wetenschappelijk onderzoek en wat deze betekenen voor de organisatie van ons onderwijs.
Doelstellingen
Na het volgen van dit seminarie:
DAG 1
- weet je wat je als leidinggevende kan doen om te zorgen voor een groter welbevinden bij jouw medewerkers;
- weet je hoe het cognitief en emotioneel vertrouwen onder jouw teamleden aan te moedigen en hoe je een stevige basis kan creëren voor een hechte en krachtige samenwerking en feedbackcultuur;
- weet je hoe je kan omgaan met spanning en conflicten in een team.
DAG 2
- weet je waar je als school jouw aanpak dient aan te passen om toekomstige uitdagingen het hoofd te kunnen blijven bieden zowel op schoolniveau als op klasniveau.
Begeleiding
Dominique Roos is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs-en managementwereld. Zij informeert, traint en ondersteunt professionals en is oprichtster van AMODO, centrum voor vorming, coaching en therapie. Zij heeft veel ervaring in het begeleiden van mensen met (werkstress) klachten in de meest uiteenlopende beroepen en is gespecialiseerd in groepsdynamica en teamvorming en in het begeleiden van moeilijk werkbare teams en kinder – en jongerengroepen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
donderdag 5 december 2024 |
10:00u |
19:30u |
Dominique Roos |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
vrijdag 6 december 2024 |
09:00u |
16:00u |
Dominique Roos |
Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge |
Opties
Voorovernachting en ontbijt (Hotel Aazaert) 4 december 2024 (110 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.