Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - vijftiende jaar Residentieel seminarie: Learning to live together - omgaan met diversiteit op school

We leven in een geglobaliseerde wereld, in superdiverse samenlevingen, steden en gemeenschappen. Dat zal in de toekomst niet veranderen. Ook op school zie je dit of zal je het ongetwijfeld in de nabije toekomst ervaren. De wereld verandert en snel! Hoe ga jij daar als leerkracht/directie mee om? Wat zijn de uitdagingen, valkuilen en kansen van werken op een school die steeds kleurrijker wordt? Hoe vindt jij je plek in deze nieuwe realiteit die soms sneller verandert dan wij ons kunnen aanpassen?
We bekijken hoe jij jezelf staande houdt in een ‘nieuwe’ school, hoe je om leert gaan met kinderen, ouders en collega’s uit culturen die je nog niet kent (en hoe je omgaat met de emoties en reacties die daar vaak mee gepaard gaan).
We zoomen ook in op hoe we cultuurverschillen kunnen overbruggen, polarisatie kunnen voorkomen en van diversiteit een kracht kunnen maken ipv een rem of bron van frustratie en conflicten.

Deze opleiding is geen cultuurspecifieke opleiding  over bepaalde religieuze, etnische of culturele groepen.
Deze opleiding gaat over ‘learning to live together’ op een school waar diversiteit de realiteit is (of stilaan wordt).
De opleiding volgt het pad:

• Wie ben jij als cultureel wezen? (jouw culturele achtergrond, waarden en normen)
  • Wie zijn de culturele anderen op jouw school (collega’s, leerlingen, ouders)
  • Hoe ga je om met emoties die eigen zijn aan de confrontatie tussen verschillende culturen? (interculturele communicatie, conflict en bemiddeling)
  • Hoe overbrug je de kloven die we vandaag vaak zien tussen mensen die vanuit een ander culturele kader komen? Hoe leer je samenleven in verscheidenheid? Hoe vermijd je interculturele conflicten en spanningen en maak je van diversiteit een meerwaarde.

Doorheen de opleiding wordt er ingezoomd op deze vragen en worden er antwoorden en inzichten aangereikt.
Er wordt uitgelegd wat cultuur nu juist is (en wat bepalend is in iemand cultuur), hoe iemands cultuur diens communicatie en manier om om te gaan met emoties en conflict beïnvloedt.
Er worden verschillende concrete, (culturele) ‘school’-realiteiten en -uitdagingen besproken en er worden interessante theoretische kaders aangereikt.

Daarnaast wordt er gewerkt met concrete cases en is er voldoende ruimte voor zelfreflectie.
Elke deelnemer gaat naar huis met nieuwe inzichten, werkpunten voor zichzelf, een bril om anders naar de culturen (en het intercultureel samenleven op school) te kijken en enkele praktische ideeën om het samenleven in diversiteit op school te verbeteren. Om interculturele spanningen en conflicten te vermijden, polarisatie tegen te gaan en te zorgen dat bestaande spanningen niet escaleren. Daarnaast wordt er ook heel concrete gesproken over wat er nodig is om van diversiteit net een sterke motor te maken die de onderwijsrealiteit en -kwaliteit op school net versterkt ipv afremt.

Na het volgen van de nascholing:

• Weten de deelnemers wat ‘cultuur’ wel en niet is en welke elementen iemands cultuur bepalen
  • Hebben zij inzicht in hoe cultuur onze communicatie beïnvloedt
  • Weten zij hoe cultuur de manier waarop wij omgaan met emoties en conflict beïnvloedt
  • Kennen zij de voornaamste theoretische kaders van experten als Hofstede, Trompenaars en Hammer
  • Kijken zij door een nieuwe bril naar de culturen die hen op school omringen en naar de interactie tussen deze verschillende individuen en groepen
  • Doorgronden de deelnemers beter hun eigen cultureel kader
  • Weten de deelnemers hoe ze culturele spanningen kunnen benaderen
  • Kunnen ze interculturele conflicten beter analyseren en dus ook voorkomen en aanpakken
  • Hebben ze een beter zicht op wat zijzelf en hun school nodig hebben om het positief en vreedzaam samen te leven te bevorderen
  • Weten ze hoe de op school aanwezige diversiteit kunnen gebruiken om van kinderen en jongeren actieve wereldburgers te maken

Caroline Steyaert, Algemeen Directeur bij AFS Interculturele Programma’s, voormalig oprichter en jarenlang coördinator van Zin-d’erin(g) (huidige Pimento). Jarenlang free-lance lesgeefster zowel nationaal als internationaal voornamelijk binnen de sectoren onderwijs en social profit . Werkt voornamelijk binnen de thema’s communicatie, leiderschap, werken met tieners en jongvolwassenen (begeleidingshouding), diversiteit op school, intercultureel leren en polarisatie. Is sinds 2018 Global Up Qualified Facilitator voor Global Competence Education (en 21ste eeuwse vaardigheden).

maandag 18 november 2024 10:00u 19:30u Caroline Steyaert Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
dinsdag 19 november 2024 09:00u 16:00u Caroline Steyaert Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Voorovernachting en ontbijt (Hotel Aazaert) 17 november 2024 (110 EUR)