Je bent hier:   Permanente vorming schoolbeleid - vierde jaar D Residentieel seminarie: Levensfasebewust personeelsbeleid: Hoe blijven leerkrachten en schoolleiders bevlogen werken in hun hele loopbaan?

In deze bijzondere turbulente tijden van werkdruk en personeelstekort is duurzame inzetbaarheid van leraren (en directies) in diverse leeftijds-en loopbaanfasen extra belangrijk.
Deze professionalisering wil een bron van ‘werkgoesting’ zijn voor alle partijen.
We gaan op zoek naar wat zorgt voor blijvende ‘bevlogenheid’ in diverse fasen van een onderwijsloopbaan, in het bijzonder bij de start en op het einde van de loopbaan.
We focussen ons hierbij niet op deficiet en problemen, wel op krachtbronnen vanuit een positieve waarderende benadering. Wat zijn energiebronnen die bevlogen leraren en directies bij zichzelf (kunnen) aanboren? Welke coachende rol kan schoolbeleid opnemen om professionele identiteit te versterken en werkplezier te bestendigen bij het schoolteam en bij zichzelf?

Programma

Bevlogenheid, het is een woord dat in deze vorming meerdere keren zal terugkomen.
Maar wat is bevlogenheid? Hoe staat het eigenlijk met je eigen bevlogenheid? Hoe kan je dat meten?

Vervolgens wordt de loopbaan in al haar facetten onder de loep genomen.
Wat typeert de diverse loopbaan- en levensfasen? Wat zijn betekenisvolle sleutelervaringen in een (eigen) loopbaan?
Vanuit welke visies kan je kijken naar professionele groei? Wat betekent het om ‘ervaringsdeskundig’ te zijn?
Wat zijn bekommernissen en noden van een beginner? Wat is een goede aanvangsbegeleiding? Wat zijn energiebronnen van startende leraren en directies?
Wat maakt het einde van een loopbaan bijzonder? Wat typeert 55-plussers in werk en leven? Wat leert praktijkonderzoek ons over eindeloopbaan? Welke energiebronnen kunnen we inzetten in eindeloopbaan?

Uiteraard wordt er ook gekeken op welke manier jij als schoolleider je team hierin kan coachen en begeleiden.
Hoe kan je bevlogenheid bevorderen bij jezelf en bij je team? Hoe voer je een loopbaangesprek in functie van bevlogen werk? Wat zijn succesfactoren van een groeibevorderende coaching? Welke gespreksvaardigheden zorgen voor verbinding in ieder gesprek onafgezien leeftijd? Hoe ga je om met niet-bevlogen weerstandreacties in het team? Hoe bewaak je eigen bevlogenheid?

Smaakmakers: Elke leeftijd is leef-tijd. Je hebt altijd mensen die stenen op je pad blijven gooien. Aan jou de keuze wat je ermee gaat doen. Bouw je muren of bouw je bruggen?

Doelstellingen

Je krijgt (in)zicht in (eigen) bevlogenheid.

Je wordt bewust van de betekenis van sleutelervaringen in eigen loopbaan.
Je ontdekt (eigen) behoeften en sterktes in elke loopbaanfase.
Je inspireert elkaar met loopbaanverhalen uit eigen schoolcontext.
Je toetst onderzoekconclusies over bevlogen werk aan eigen schoolcontext.

Je wordt je bewust van de leeftijdspiramide in je school.
Je benoemt de verschillen tussen starter en ervarene zijn.
Je verkent de noden en bekommernissen bij start/einde van de loopbaan.
Je maakt kennis met de basisprincipes van een goede aanvangsbegeleiding.
Je leert vanuit onderzoek energiebronnen van starters en senioren kennen.
Je krijgt zicht op ontwikkelingspsychologische eigenheiden van de levensfase 55-plus.

Je verkent verschillende visies op professionele groei.
Je leert een loopbaangesprek voeren.
Je ontdekt succesfactoren voor een bevlogen coaching van je team.
Je wordt je bewust van gespreksvaardigheden die de basis vormen van iedere coaching.
Je leert niet-bevlogen weerstandreacties (h)erkennen.
Je leert omgaan met niet-bevlogen weerstandreacties uit je schoolcontext.

Je versterkt jezelf in je professionele rol als schoolleider en als ‘bevlogen’ mens.

Begeleiding

Marleen Borzée heeft veel ervaring als pedagoog, is al jarenlang docent aan de Lerarenopleiding van UCLL en praktijkonderzoeker binnen het expertisecentrum Education & Development (UCLL). Daarnaast is ze zelfstandig navormer met rijke expertise in coaching (www.helianthusinspireert.be).

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 14 november 2024 09:30u 16:00u Marleen Borzée Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge
vrijdag 15 november 2024 09:30u 16:00u Marleen Borzée Hotel Aazaert, Hoogstraat 25, 8370 Blankenberge

Opties