Je bent hier: PV/020/   Permanente Vorming Schoolbeleid - Twintigste jaar Residentieel seminarie: Naar een nieuw performant personeelsbeleid!

Residentieel seminarie: Naar een nieuw performant personeelsbeleid!

Een seminarie voor schoolleiders die werk willen maken van een écht mensgericht personeelsbeleid voor hun school/scholengroep.

Is onderwijs nog één van de laatste sectoren zonder een hedendaags personeels- en evaluatiebeleid? Is het onderwijs blijven steken in de toestand van 30 à 40 jaar geleden zoals Dirk Van Damme recent nog poneerde op Radio 1? In de Standaard van 5 januari 2021 bestempelde een zij-instromer het onderwijs zelfs als een mega-bedrijf zonder HR-beleid.  Hoog tijd om werk te maken van een krachtig mensgericht personeelsbeleid!

Programma

Recent wetenschappelijk onderzoek - gecompileerd en gepubliceerd door de Wallace Foundation - legt onomstotelijk het verband bloot tussen een krachtig schoolbeleid en onderwijskwaliteit (leerwinst).  In het rapport lezen we onder andere: ‘Effective principals orient their practice towards instructionally focused interactions with teachers, building a productive school climate, facilitating collaboration and professional learning communities, and strategic personnel and resource management processes.’

Maar hoe geef je nu voor je school of scholengroep een performant personeelsbeleid vorm? Wat zijn de dimensies die ertoe doen en hoe werken we ze uit voor onze school? Welke vrije ruimte is er om dit beleid uit te tekenen; zeker nu de Vlaamse overheid recent de mogelijkheid om de functioneringscyclus anders in te vullen mogelijk gemaakt heeft?

Hoe stellen we, naast het behalen van leerresultaten bij de leerlingen, het werkgeluk van onze medewerkers centraal en zorgen we ervoor dat medewerkers verlangen om in onze school te werken?

Je komt het te weten tijdens deze creatie-opleiding waarin Pieter je een mix aanbiedt van inspiratie, inzichten vanuit de wetenschap, praktische tools en een eerste plan van aanpak voor je (school)eigen HR-beleid.

 

Doelstellingen

De cursisten

  • Weten wat een visie op HR is en kunnen die voor hun school co-creatief uitwerken;
  • Begrijpen dat duidelijke kaders noodzakelijk zijn om een professionele en productieve schoolcultuur te ontwikkelen;
  • Weten hoe schoolleiders een performant personeelsbeleid kunnen installeren in hun school;
  • Weten wat loopbaan-fasen-begeleiding is;
  • Weten hoe ze actief kunnen werken aan werkgeluk in hun school;
  • Weten hoe ze professionele dialogen kunnen voeren en laten voeren door teamleiders;
  • Weten hoe ze een professionaliseringsbeleid kunnen vormgeven aangepast aan kenniswerkers;
  • Weten hoe ze teacher teams kunnen ontwikkelen;
  • Weten hoe ze een plan van aanpak personeelsbeleid co-creatief tot stand kunnen laten komen;
  • Weten hoe ze de P-schaal van de onderwijsinspectie als één van de reflectiekaders voor personeels- en professionaliseringsbeleid kunnen hanteren.

Begeleiding

Pieter werkt in parallelle werelden. Hij is doctor in design (scientific educational design research). Hij is enerzijds academisch werkzaam als docent en wetenschappelijk onderzoeker: deeltijds verbonden aan Universiteit Antwerpen, Karel de Grote hogeschool en AP hogeschool.  Hij werkt verder als onderwijsdesigner en procesbegeleider bij ‘domo de Refontiro’. Hij is (co-)auteur van verschillende boeken waaronder ‘Edushock, breinoptimizer voor leren in de toekomst’, ‘Your guide to delight’ en ‘Team school, leergemeenschappen creëren in onderwijs’.

Datum Beginuur Einduur Lesgever Locatie
donderdag 20 april 2023 10:00u 19:30u Pieter Sprangers Best Western Plus Aldhem Hotel, Jagersdreef 1, Grobbendonk
vrijdag 21 april 2023 09:00u 16:00u Pieter Sprangers Best Western Plus Aldhem Hotel, Jagersdreef 1, Grobbendonk

Opties

voorovernachting met ontbijt (april) (90 EUR)

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cva@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

Fin.rek.: BE81 7350 2494 2324

Centrum voor Andragogiek
Boogkeers 5
2000 Antwerpen