Residentieel seminarie: Onderwijs en innovatie in Tilburg
Tijdens deze tweedaagse ga je op bezoek in verschillende scholen in Tilburg. Je wordt ondergedompeld in het Nederlandse onderwijs, zowel voor leerlingen met een eerder beroepsgericht profiel (Yonder) als voor leerlingen die een theoretische richting volgen (2College scholen). Je bezoekt ook Mindlabs, een kenniscentrum waar het bedrijfsleven en het onderwijs samenwerken en bekijken waar technologie en AI als hulpmiddel ingezet kan worden. Je krijgt de kans om inspiratie op te doen over alternatieve organisatievormen en hierover met elkaar in gesprek te gaan.
Programma
Dag 1
Deze eerste dag start je met een bezoek aan Mindlabs, en zie je hoe onderwijs en en het bedrijfsleven de handen in elkaar kunnen slaan. Tijdens de namiddag ga je op bezoek bij Yonder (Campus 013), een praktijkgerichte school die inzet op een goede samenwerking met bedrijven in de omgeving van Tilburg. Hun onderwijsfilosofie vertrekt vanuit het eigenaarschap van het leren bij de leerlingen.
Dag 2
De groep wordt voor de voormiddag verdeeld in verschillende groepen. Deze groepjes gaan elk apart een halve dag op bezoek in een Tilburgse school die deel uitmaakt van de 2College scholengemeenschap. Op deze manier krijg je de voldoende de kans om ter plekke vragen te stellen en in gesprek te gaan. Elke school die bezocht wordt, heeft zijn eigenheid en zet in op maximaal leerrendement van de leerling, vertrekkend vanuit het eigenaarschap van het leren.
In de namiddag komen alle groepjes terug samen en reflecteer je over wat je zelf en wat de andere groepen gezien hebben. Wat vind je interessant? Wat kan je vertalen naar je schoolcontext en hoe zou je dat willen doen?
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing
Dag 1
- ken je de structuur van het Nederlandse onderwijs;
- heb je inspiratie opgedaan in een Nederlandse school die zich richt op praktijkgericht onderwijs;
- zie je mogelijkheden om de samenwerking tussen scholen en bedrijven te versterken.
Dag 2
- heb je voorbeelden gezien van alternatieve organisatievormen met hun pro en contra;
- heb je de kans gehad om te reflecteren of je eigen organisatie en mogelijke wijzigingen die haalbaar en effectief zijn.
Begeleiding
Ivy Harkes is stafmedewerker internationalisering bij de scholengroep Yonder in Tilburg.
Gertjan Goossens is Erasmus+ coördinator van de 2College scholengemeenschap in Tilburg en omstreken. Naast zijn grote netwerk in Europa en de organisatie van mobiliteiten, zet hij zich in voor thema’s zoals CLIL, gepersonaliseerd leren, blended learning en AI.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Lesgever |
Locatie |
dinsdag 18 november 2025 |
10:00u |
19:30u |
Ivy Harkes |
De Rooi Pannen, Dr. Ahausstraat 1, 5042 EK Tilburg (Nederland) |
woensdag 19 november 2025 |
09:00u |
16:00u |
Gertjan Goossens |
De Rooi Pannen, Dr. Ahausstraat 1, 5042 EK Tilburg (Nederland) |
Opties
Voorovernachting + ontbijt Onderwijshotel De Rooi Pannen Tilburg (Onder voorbehoud) 17/11/2025 (120 EUR) |
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.